Nu har Piteå fått ett nytt och hållbart inslag i stadsbilden. Det är de nya elbussarna som trafikerar tätortstrafiken från och med idag under namnet Piteå Stadsbuss. Kollektivtrafikbolaget Nobina Sverige vann den senaste upphandlingen och har därför etablerat sig i Piteå för att sköta kollektivtrafiken.
Nu övertar Nobina Sverige trafikavtalet för bussarna i tätorten. För Piteå kommun är övergången till det nya avtalet en tydlig satsning på en hållbar framtid då allmänheten nu erbjuds resor med tolv nya elbussar, helt fria från fossila utsläpp och som dessutom minskar bullernivån i staden.
– Piteå kommun är jätteglada att Nobina sett möjlighet till satsning på elbussar i Piteå och att de valt att etablerat sin verksamhet här hos oss. Vi både hoppas och tror att vårt framtida samarbete kommer generera positiv utveckling av kollektivt resande med buss i Piteå, säger Rebecka Granström, enhetschef trafik och bygg, Piteå kommun.
Under våren har Nobina rekryterat ett tjugotal personer för att hantera allt från att köra och serva bussarna till att planera och utveckla trafiken.
– Efter en lång tids planering och förberedelser känns det nu riktigt kul att, tillsammans med våra medarbetare och Piteå kommun, få hälsa alla resenärer välkomna ombord på våra nya fina bussar. Tillsammans vill vi nu erbjuda trygga, välkommande och hållbara resor, säger Charlotta Isaksson, affärschef på Nobina i Norrbotten.
Som ett steg i utvecklingen lanseras i samband med trafikstarten ett nytt varumärke, Piteå Stadsbuss, som medför att bussarna får ett nytt och modernt utseende. Inom kort lanseras den nya webbplatsen piteastadsbuss.se och på sikt kommer man också att kunna använda appen Travis för att planera resor och köpa biljetter.
– Du kan fortfarande köpa biljetter på samma ställen som tidigare, till exempel på Bussgods i busstationen och på bussen. Men fortfarande gäller kontaktfri betalning för att öka tryggheten för förarna, så betala med kort på bussen, säger Rebecka Granström.
Just nu sker inga förändringar i linjesträckningar och tidtabeller, men i höst ska kollektivtrafiken utvecklas vidare. I den kommande vintertidtabell ökar trafikmängden genom tätare avgångar och trafik senare på kvällen. Vissa förändringar i linjedragningen görs också med syfte att minska restiden för så många som möjligt och därmed öka attraktionskraften med att åka buss.