InnoTrans: AI en viktig del av järnvägsindustrin – men reglerna släpar efter

- AI har en enorm potential att förändra hur vi arbetar inom järnvägssektorn. Det gäller specifik arbetet med sensorerna, men vi måste vara försiktiga och se till att vi har de rätta reglerna på plats för att kunna använda tekniken på ett säkert och ansvarsfullt sätt, säger Siemen Mobility´s representant Ingrid Tarrafa (till höger) på mässan. Foto: Markku Björkman

Artificiell intelligens (AI) har på kort tid blivit en central del av järnvägsindustrin, och dess användningsområden växer snabbt. Under årets InnoTrans-mässa, där järnvägssektorns senaste innovationer visades upp, diskuterades AI flitigt, särskilt under forumet "GenAI in Mobility" som organiserades av den tyska branschorganisationen ZVEI. Här framhölls hur AI, och särskilt generativ AI (Gen AI), redan idag används för att effektivisera allt från produktutveckling till kundkontakt.

En av de mest framträdande användningarna av AI inom järnvägssektorn är utvecklingen av så kallade GPT, (Generative Pre-trained Transformers), som i grund och botten är AI-drivna chatbots. Dessa verktyg kan snabbt ge tillgång till specialiserad information, komma med förslag på lösningar och på så vis snabba upp produktutveckling och godkännandeprocesser.

Effektivare processer och snabbare utveckling

- DB Systemtechnik använder AI-baserade chatbots för att påskynda utvecklingen av nya produkter, medan Alstom och Knorr-Bremse använder dem för att effektivisera programvaruutveckling och godkännandeprocesser, förklarar en talesperson från ZVEI.

Denna typ av AI-stöd är också ett viktigt hjälpmedel i kontakten med kunder. Exempelvis kan HARTING använda AI för att hjälpa kunderna att välja rätt produkter eller skräddarsy lösningar efter deras specifika behov. Detta gör inte bara processen smidigare för kunderna utan ökar också företagets effektivitet.

AI förbättrar interna processer

AI har även potential att förbättra och automatisera interna processer inom järnvägsföretag. Ett exempel på detta är Schaltbau, som utvecklar smarta kopplingar som inte bara fyller flera funktioner och ersätter andra enheter, utan också utvärderar data och fungerar som AI-aktiverare.

- Genom att använda AI kan vi optimera våra interna processer och göra dem mer effektiva, säger en representant från Schaltbau.

På detta sätt blir AI inte bara ett verktyg för utveckling av nya produkter och tjänster utan en motor för att förbättra hela järnvägssektorns arbetsflöden.

Behov av tydliga regler för AI

Trots att AI redan används inom många delar av järnvägssektorn, finns det fortfarande behov av ett tydligare regelverk för hur tekniken får användas. Många företag är överens om att det krävs en säker och pålitlig juridisk ram för AI-användning, något som diskuterades intensivt under InnoTrans 2024.

- Vi behöver sektorsövergripande samarbete och tydliga regler för AI. Det skulle ge oss bättre förutsättningar att använda tekniken på ett ansvarsfullt och effektivt sätt, säger en talesperson från ZVEI.

AI:s potential på järnvägen

AI:s tillämpningar inom järnvägssektorn är många och varierade. Förutom att snabba upp utvecklingsprocesser och förbättra kundkontakten, kan AI även användas för att förbättra säkerheten på järnvägarna. Till exempel kan AI-drivna system övervaka tåg och spår, identifiera potentiella problem i realtid och föreslå åtgärder innan något går fel.

Det finns också projekt som utforskar hur AI kan bidra till att optimera tågtrafiken genom att analysera data och förutse när och var störningar kan uppstå. På så vis kan tågoperatörer snabbt anpassa sina planer och undvika förseningar.

AI och framtiden för järnvägen

Med AI-teknikens snabba framsteg står järnvägsindustrin inför stora förändringar. Under InnoTrans 2024 diskuterades hur AI kan komma att spela en avgörande roll i att bygga framtidens järnvägssystem. Men trots den entusiasm som finns för tekniken, är det tydligt att industrin fortfarande behöver arbeta tillsammans för att hantera de utmaningar som följer med denna tekniska revolution.

Sammantaget visar InnoTrans 2024 tydligt att AI redan har gjort sitt intåg i järnvägsindustrin. Men för att tekniken ska kunna utvecklas fullt ut krävs både internationellt samarbete och tydliga regler för att säkerställa att AI används på ett sätt som gynnar både industrin och samhället som helhet.

Källa: Messe Berlin