Nytt genombrott: Laddstationer för batteritåg öppnar upp för kostnadseffektivare och renare järnväg

Den nya laddstationstekniken innebär att järnvägen inte längre behöver elektrifiera hela linjer. Foto:CAPSYS

Deutsche Bahn har lanserat en ny teknologisk lösning som kan förändra järnvägstrafiken och bidra till en mer hållbar framtid. Den första så kallade "Oberleitungsinselanlage" (OLIA), en laddstation för batteritåg, har nu tagits i bruk i Heide, Schleswig-Holstein.

Denna teknik, som visades på årets InnoTrans-mässa i Berlin, gör det möjligt att ladda batteritåg längs icke-elektrifierade sträckor, vilket minskar behovet av att bygga dyra kontaktledningar över hela järnvägsnätet.

DB:s nya laddstation för batteritåg testas i Schleswig-Holstein

Istället för hela elektrifierade sträckor byggs kortare elektrifierade avsnitt, så kallade kontaktledningsöar, där batteritåg kan laddas under resans gång. Dessa laddstationer är ofta bara några hundra meter till ett par kilometer långa, men de är tillräckliga för att hålla tågens batterier laddade under de icke-elektrifierade delarna av järnvägsnätet.

- Det här är en viktig innovation för att minska järnvägens miljöpåverkan, samtidigt som vi håller nere kostnaderna för elektrifiering, säger en talesperson för Deutsche Bahn.

Den första laddstationen i Heide började användas i maj 2024 och laddar batteritågen som kör på sträckor där traditionella kontaktledningar saknas. Tågens batterier laddas vid dessa stationer och driver sedan tågen på de icke-elektrifierade avsnitten. På så sätt kombineras traditionell elektrifiering med batteridrift för att skapa en mer flexibel och hållbar järnvägstrafik.

Framtiden för gröna transporter

Denna nya lösning är ett stort steg framåt för järnvägssektorn. Kontaktledningsöarna gör att järnvägen kan dra nytta av elektrifiering utan att behöva investera i omfattande infrastrukturarbete på varje sträcka. Tekniken är särskilt användbar på mindre trafikerade järnvägslinjer eller i områden där full elektrifiering skulle vara för dyr eller opraktisk.

- Genom att använda laddstationer kan vi minska användningen av dieseldrivna tåg på icke-elektrifierade sträckor och på så sätt bidra till en grönare framtid, säger en representant från DB Energie GmbH, som står bakom tekniken.

Dessutom är tekniken flexibel och kan anpassas efter olika typer av tåg och banor, vilket gör den till en mångsidig lösning för både regional- och fjärrtågstrafik. I kombination med batteritåg kan järnvägsnätet gradvis övergå till att bli mer miljövänligt, även på sträckor som inte elektrifierats.

Minskad miljöpåverkan och bättre ekonomi

Förutom att minska koldioxidutsläppen kan denna lösning också bidra till att sänka kostnaderna för järnvägsbolag. Istället för att behöva elektrifiera hela banor kan de bygga mindre antal  kontaktledningsavsnitt på strategiska platser, vilket både sparar pengar och tid.

- Denna teknologi öppnar upp möjligheter för att utveckla järnvägsnätet på ett mer kostnadseffektivt sätt och ändå bibehålla miljömålen, säger en analytiker inom järnvägssektorn.

I takt med att fler länder och regioner strävar efter att minska sin klimatpåverkan, blir lösningar som OLIA allt viktigare. Att kombinera elektrifierade sträckor med batteritåg gör att järnvägen kan fortsätta vara ett konkurrenskraftigt alternativ till vägtransporter, utan att kompromissa med miljömål.

DB:s nya kontaktledningsavsnitt och AI-teknologins framväxt visar tydligt att järnvägssektorn är på väg mot en mer hållbar och effektiv framtid. Med hjälp av laddstationer för batteritåg och AI-baserade system kan järnvägen minska sin miljöpåverkan och samtidigt förbättra resenärernas upplevelse. Denna utveckling är ett viktigt steg för att skapa ett transportsystem som är både miljövänligt och kostnadseffektivt.

Källa: Deutsche Bahn.