I augusti reste representanter från SITE Mobility till Sydtyrolen för att studera deras framgångsrika system med en besöksavgift som i motprestation ger tillgång till flera olika slag av kollektivtrafik, såsom bussar, tåg och kabinbanor. Inspirerade av detta har SITE Mobility nyligen arrangerat workshops för näringsliv och kommunrepresentanter i både Malung-Sälens och Älvdalens kommun.
Under två workshops i Idre-, Grövelsjö- och Sälenfjällen har ämnet besöksavgift diskuterats ingående. Lars-Börje “Bulan” Eriksson har lett träffarna där kommunala politiker, tjänstepersoner och representanter från näringslivet deltagit. Diskussionerna har varit engagerade och framåtblickande, med fokus på hur en eventuell besöksavgift skulle kunna implementeras och bidra till utvecklingen av regionen som en alternativ finansiering.
"Genom en avgift kan ytterligare resurser skapa mervärden för alla intressenter såsom företagare, invånare, kommunen och besökaren”, säger Christina Holback, kommunchef Malung-Sälens kommun.
Avgift istället för skatt
Under workshopdagarna lyftes skillnaden mellan en avgift och en skatt – en viktig skillnad för att förstå hur finansieringsmodellen kan utformas. Ett återkommande tema var hur en besöksavgift kan stödja investeringar i infrastruktur, kollektivtrafik, leder och andra hållbara lösningar för att hantera ett växande antal besökare. En avgift innebär en motprestation, medans en skatt inte behöver en motprestation.
"En intressant dag med givande dialoger kring ”bäddpeng” och de olika perspektiven från det privata och offentliga. Intressant att få insyn i hur andra destinationer arbetar och finansierar kostnader som tillkommer med besöksnäringen. Det är viktigt att vi har en dialog om hur vi höjer kvaliteten och förbättrar servicen för våra besökare utan negativ påverkan för lokalbefolkningen", säger Carola Hahlin, affärsutvecklare på Visit Dalarna.
Bevara områdets natur
Projektet fortsätter nu sitt arbete med att samla in erfarenheter och idéer för att stärka regionens konkurrenskraft på den internationella marknaden. Besöksavgiften kan bli en nyckel till framtidens hållbara turism i fjällregionerna.
"Avgiften handlar om att skapa en bättre besöksupplevelse där besökaren ser att avgiften återfinansieras i att bevara områdets natur och faciliteter som tillför kundvärde”, säger Anders Doverskog, Lövåsgården och Grövelsjöfjällens turistförening.
Skandinavien och de baltiska länderna är de enda länderna i Europa som inte har eller har börjat införa en avgift för besökare. I resten av Europa finns välutvecklade modeller och lagstiftning sedan över 100 år som tar hänsyn till besökaren, företagen och destinationernas behov och perspektiv. Så destinationerna i Sverige behöver inte uppfinna hjulet igen utan kan titta på hur andra länder gjort.
Intäkt från besökaren
Genom en frivillig överenskommelse mellan näring och offentligheten kan finansieringsmodeller liknande de som finns i hela Europa implementeras på kort tid. I dag finns liknande modeller delvis redan runt om i landet men ännu inte på den nivå som våra konkurrenter i Europa och resten av världen har.
När intäkterna till destinationsutveckling kommer från besökaren kommer därför allt fokus bli på hur man kan göra besökaren så nöjd med sin upplevelse att den kommer tillbaka, pratar med sina vänner om hur bra upplevelsen var och att förbättra och investera nya anläggningar, tjänster och evenemang som lockar fler till destinationen.
Enligt projektet kan långsiktiga och förutsägbar finansiering dessutom bidra till att professionalisera destinationsutvecklingen i Sverige så att människor vågar och vill satsa på en karriär inom besöksnäringen. Besökaren får en bättre upplevelse, företagen får en bättre produkt, medborgarna tjänar på att turismen finansierar sig själv i stället för via skatteintäkter.
Genom att ta fram en alternativ finansieringsmodell skapas bättre förutsättningar för destinationerna i Sälen, Idre och Grövelsjön konkurrera med andra internationella besöksdestinationer, anser SITE Mobility.
Källa: SITE Mobility