En femtedel av Europas nya vätgaskapacitet pausad eller avbruten – brist på efterfrågan och höga kostnader bakom nedgången

McPhy Energy ställde in planer på ett 24 megawatts grönvätgasprojekt bara en vecka efter att det annonserats. Detta skedde efter att en planerad köpare drog sig ur i sista stund. Det franska företaget meddelade nyligen att de tecknat ett kontrakt för leverans, montering och idrifttagning av två McLyzer 3200-30-elektrolysörer. Dessa skulle användas i ett projekt i Centraleuropa. Kunden beskrevs som en "nyckelaktör inom energisektorn" men förblev anonym. Foto: McPhy Energy

Westwood Insight, en brittisk analysbyrå, har i en ny rapport avslöjat att över 20 % av den planerade nya kapaciteten för ren vätgasproduktion i Europa har avbrutits eller lagts på is. Totalt rör det sig om projekt med en sammanlagd kapacitet på 29,2 gigawatt som nu riskerar att inte bli verklighet. Höga kostnader och brist på efterfrågan pekas ut som de främsta orsakerna bakom detta.

Westwood Insights analys omfattar vätgasprojekt i elva större europeiska ekonomier. Den sammanlagda kapaciteten i dessa projekt uppgår till 111,5 gigawatt, men av denna kapacitet är nu över 20 % – motsvarande 29,2 gigawatt – antingen pausad eller helt avbruten. Dessa projekt fördelas på 23 olika initiativ som inte längre är på väg att förverkligas.

Europa bromsar utvecklingen av vätgasprojekt

Den största enskilda nedläggningen är ett projekt för blå vätgas i Norge, där energijättarna Equinor och Shell tidigare planerade att utveckla en anläggning med en kapacitet på 10 gigawatt. Projektet avbröts tidigare i år på grund av höga kostnader och bristande efterfrågan.

Kostnader och efterfrågan – de största hindren

Enligt Westwood Insights rapport är det främst ekonomiska faktorer som ligger bakom att så många projekt nu lagts på is. Produktionskostnaderna för vätgas är fortfarande höga, och efterfrågan från industrin är ännu inte tillräckligt stark för att motivera investeringar i storskaliga projekt.

– De höga kostnaderna och den långsamma efterfrågeökningen har gjort det svårt för många projekt att få finansiering och tillräckligt med stöd från både privata och offentliga aktörer, skriver Westwood Insight i sin analys.

Storskaliga projekt avbryts

Den norska anläggningen för blå vätgas, som planerades av Equinor och Shell, är ett tydligt exempel på dessa problem. Projektet var tänkt att producera vätgas med hjälp av naturgas, där koldioxidutsläppen skulle fångas och lagras. Trots denna lösning visade sig kostnaderna för höga, samtidigt som efterfrågan inte nådde förväntade nivåer.

Andra avbrutna projekt inkluderar flera initiativ i Tyskland och Nederländerna, som skulle producera grön vätgas med hjälp av elektrolys driven av förnybar energi. Dessa projekt har också mött ekonomiska och logistiska hinder som lett till att de pausats.

Fortsatt osäkerhet för vätgasens framtid

Rapporten från Westwood Insight understryker att vätgas fortfarande har en avgörande roll i Europas framtida energimix, men att industrin nu står inför stora utmaningar. De höga kostnaderna för både produktion och distribution måste sänkas, och samtidigt krävs starkare politiska incitament och stöd för att skapa en stabil marknad för vätgas.

Trots den dystra bilden finns det fortfarande en rad projekt som går framåt, särskilt i länder som Spanien och Portugal, där regeringar och investerare satsar stort på att utveckla grön vätgas med hjälp av sol- och vindkraft. Dessa länder ser vätgas som en nyckel till att uppnå klimatmålen och minska beroendet av fossila bränslen.

Politikens roll blir avgörande

Westwood Insight betonar att tydliga och långsiktiga politiska riktlinjer kommer att vara avgörande för att vätgasindustrin ska kunna växa. Europas gröna omställning kräver en stabil efterfrågan och en fungerande infrastruktur för produktion och distribution av vätgas.

– Utan en stark politisk vilja och stöd från både nationella och europeiska institutioner riskerar många projekt att förbli enbart idéer, varnar rapporten.

Ett steg framåt, två steg tillbaka?

Den europeiska vätgasindustrin står vid ett vägskäl. Trots stora ambitioner och omfattande projekt verkar det som om den ekonomiska verkligheten ännu inte tillåter den massiva expansion som många hade hoppats på. Samtidigt finns det optimism i sektorn, där de mest framgångsrika projekten kan bana väg för en stabilare och mer lönsam framtid för vätgas i Europa.

Källa: Westwood Insight