Tele 2 slopar systemet med att mobilabonnemang ska vara bundna en viss period. När bolaget gjorde en granskning visade det sig att kundernas missnöje med bundna abonnemang var kompakt, skriver DN.
Thomas Ekman, Tele 2:s Sverige-vd, säger till TT att kunderna inte längre vill ha känslan av att vara inlåst.
-Vi vill ha nöjdare kunder helt enkelt, och då måste vi ändra på det.
Bindningstider är, enligt honom, i huvudsak ett sätt att betala av en telefon.
TT: Kan era befintliga kunder med bundet abonnemang också ta del av erbjudandet?
-Det får vi lösa från fall till fall. Du kan ta del av det nya abonnemanget men ha kvar din avbetalningsplan på telefonen.
Redan 2013 dock uppstickaren Hallon fastprisabonnemang utan faktura och bindningstid. Även Comviq som ägs av Tele2 har slopat bindningstiden på sina abonnemang.
Operatören Tre tycker inte att det är någon större sak att Tele 2 skrotar sina bindningstider.
-På våra simkortsabonnemang har vi en månads uppsägningstid, så det är ingen jättestor grej, säger Kamran Alemdar, informationschef på mobiloperatören Tre.
Han påpekar även att bindningstiden oftast är kopplad till själva hårdvaran och att Tres systeroperatör Hallon också erbjuder bindningsfria abonnemang.
(TT)