Ny truck-app från Linde Material Handling

Att få rätt truck och förare till rätt plats vid rätt tillfälle är ofta en svår uppgift för ansvariga. Den nya Truck Call-appen från Linde Material Handling gör det möjligt att tilldela transportuppgifter. "Appen gör kommunikationen mellan truckförare och ansvariga både enklare och snabbare", skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

Ibland är en lastbil med gods försenad på grund av svåra trafikförhållanden. När lastbilen är på plats måste godset därför lossas snabbt och direkt. Men var i anläggningen finns rätt truck? Ofta får den ansvariga springa runt och leta, ringa runt eller be lastbilsföraren att vänta.

Linde Material Handling erbjuder nu en bättre lösning för dessa och många andra situationer – den nya Linde Truck Call-appen. Appen gör det mycket enklare att tilldela oplanerade transportuppgifter och säkerställa snabbare kommunikation mellan ansvariga och truckförare.

– I princip fungerar appen som en modern taxibokning. Taxibolag får förfrågningar som ”Kan vi beställa en taxi för åtta personer på adressen X?”. Förfrågan skickas till alla förare som kör minibussar tills en av dem bekräftar och tar sig an resan, förklarar Marietta Landsmann, Senior Manager Digital Products på Linde Material Handling.

Utvecklarna av Linde Truck Call-appen har överfört principen till logistikprocesserna hos företag med mindre truckflottor. Appen laddas först ned i Google Playstore. Sedan kan ansvariga lägga till truckarna med respektive konfigurationer och funktioner. Appen installeras också på truckförarnas telefoner. Om en transport- eller plockuppgift behöver utföras lägger den ansvariga in viktig information i systemet. Ett automatiskt meddelande skickas ut till förarna, som kan ta sig an jobbet.