Norske Tog har valt Alstom för att leverera 30 pendenltåg, med optioner på 170 till, vilket gör det totala värdet av kontraktet 4,2 miljarder norska kronor. De första 30 EMU:erna är planerade att börja trafikera Østfoldbanan 2025 och ersätta 40 år gamla tåg.
Norske Tog menar att Alstoms Coradia Nordic klarar hårda vinterförhållanden och vilket har bevisats under mer än 15 års tjänst i Sverige. Danska DSB också har också skrivit kontrakt om att köpa Coradia-tåg.
Sexvagnstågen kommer att ha en kapacitet på 778 passagerare, en ökning med 40 procent, samt 303 sittplatser mot 238 på de nuvarande tågen. Det kommer att finnas stora ytor för cyklar, barnvagnar och för ståplatser under högtrafik.
Sex leverantörer kvalificerade sig för tävlingen, där Alstom valdes ut efter en helhetsbedömning av kvalitet och pris. Norske Tog sa att faktorer som miljö och socialt ansvar också togs i beaktande,
– Norske Tog måste följa norsk lag. Inom ramen för lagen kommer vi att göra vad vi kan för att säkerställa att våra leverantörer agerar ansvarsfullt, säger Iren Marugg, juridisk chef för Norske Tog.