Alstom har fått en order, värd 100 miljoner euro, som omfattar 40 nya spårvagnar till Västtrafik, och som kommer att bli ett tillskott till trafiken i Göteborgs stad.
Den nya Flexity, även kallad M34, är en förlängd version av spårvagnen M33 som Alstom levererar till Göteborg, och de 40 vagnarna är en option på det ursprungliga kontraktet från 2016 med möjlighet att beställa ytterligare spårvagnar. Den första spårvagnen M34 beräknas vara i drift i Göteborg I slutet av 2023 och den sista spårvagnen ska levereras 2026.
– Alstom är stolta över att leverera de nya spårvagnarna till Göteborg. Den moderna spårvagnen Flexity har en ikonisk design som kommer att bidra till stadens estetik medan än mer bekväma interiörer kommer att förbättra resupplevelsen för stadens resenärer. Spårvagnen kommer också bidra till att göra Göteborg mer hållbart genom att vara ett attraktivt transportalternativ till att ta bilen. Vi vill tacka Västtrafik för deras fortsatta förtroende, säger Rob Whyte, vd för Alstom Nordics.
Alstom tillverkar M34 tillsammans med Kiepe-Electric. Kiepe-Electric kommer att tillhandahålla spårvagnarnas elektriska delar medan Alstom kommer att leverera den mekaniska delen. Ett resultat av det nära samarbetet mellan ingenjörerna på Kiepe-Electric och Alstom är den höga prestandan hos de olika bromssystemen – något som ger både operatör och passagerare en exeptionellt hög komfort.
Den nya Flexity M34 kan ta emot 319 passagerare, vilket är 50 procent mer än den förra M33-modellen. De ytterligare spårvagnarna kommer att möta det stora behovet av nya spårvagnar i Göteborg då M33 och M34 kommer att ersätta de äldre spårvagnarna i Göteborg Stad
De toppmoderna Flexity-spårvagnarna är designade för att möta stadens spår- och väderförhållanden och den välutvecklade tekniken tillgodose en säker och stabil resa. Flexityns låga golventré underlättar ombordstigning och de 45 meter långa spårvagnarna kommer att ge gott om plats för såväl barnvagnar som för passagerare som använder rullstol. Designen möter den högsta säkerhetsstandarden liksom Göteborgs krav på miljövänlig kollektivtrafik.
Fleixtyns prisvinnande design matchas av innovative teknologi och hög miljömässig standard. Spårvagn Flexity var först i branschen att kombinera 100 procent teknik för lågt golv med konventionell hjul-setboggi och kan utrustas med världens första homogolerade assistanssystem (ODAS) för att upptäcka hinder, vilket ökar säkerheten. Modulkonceptet tillsammans med testade och tillförlitliga byggdelar gör att Flexity-spårvagnen kan tillgodose en mängd kundbehov, från tropiskt- till vinterklimat, liksom för mindre eller större kapacitet. Med över 30 år Ii drift, har över 5000 Flexity-spåvargnar beställts eller är redan bruk i 70 städer världen över.