60 öre upp för bensinen och 70 öre för dieseln. Efter morgonens höjning kostar en liter bensin 20:14 kronor medan dieseln nu kostar 22:67 kronor, enligt de rekommenderade priserna på bemannade stationer.
De bakomliggande orsakerna kan förklaras genom tre faktorer, enligt Christian Kopfer, oljeanalytiker vid Nordea. Att den svenska kronan försvagats mot dollarn och det faktum att världen konsumerar allt mer olja samtidigt som det investeras mindre i fossila bränslen är två underliggande aspekter. Till detta kommer kriget i Ukraina som ett brev på posten.
Det finns en oro på marknaden, kommer Ryssland att fortsätta exportera olja i samma utsträckning som tidigare?
Ryssland är världens största exportör av råolja och Europa står för femtio procent av Rysslands oljeintäkter. När det kommer till oljehandel behöver alltså Ryssland och Europa varandra – ett känsligt förhållande som de sanktionspaket som hitintills lagts fram inte velat störa.
Om väst gick samman och fattade beslut om att sluta köpa olja från Ryssland skulle Europas ekonomier kastas in i recession.
Det kommer bli en enorm brist på drivmedel i Europa, det kommer att bli ransonering, säger Christian Kopfer och ställer sig frågande till om väst är villiga till de uppoffringarna, även om den politiska viljan skulle finnas.
Man är rädd för att det kommer att skada den europeiska ekonomin i så pass hög utsträckning.
Men Ukrainakrisen kan oavsett fortsätta att driva upp priserna, och bensinpriser uppemot 25 kronor litern är ingen omöjlighet, spår Christan Kopfer.
I går steg oljepriset med 7-8 dollar fatet till uppemot 104 dollar för Nordsjöoljan, den högsta nivån sedan 2014. På fredagen har oljepriset på världsmarknaden vänt ner något.
Detta kan jämföras med de skenande oljepriserna 2008, då den amerikanska råoljan kostade över 147 dollar fatet.