Nu inleds ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar i skarp trafik i centrala Göteborg. En mindre flotta eldrivna taxibilar ska rulla och laddas induktivt under tre år. Projektet sker inom ramen för initiativet Gothenburg Green City Zone.
Förare från taxioperatören Cabonline kommer att köra helelektriska Volvo XC40 i skarp taxitrafik och använda trådlösa laddstationer placerade på särskilt förberedda parkeringsrutor. Lindholmen är först ut. Laddplatserna ägs och driftas av Göteborg Energi och laddningstekniken är framtagen av amerikanska Momentum Dynamics.
– Vi har under lång tid jobbat med att bygga ut laddinfrastrukturen i Göteborg, med allt från elektriska bussar, laddning för tunga transporter och publik laddning för privatpersoner som kör elbil. Vi vill bidra till elektrifieringen av Göteborg på alla sätt vi kan och för att lyckas behöver vi tillsammans med andra aktörer ta fram en mångfald av lösningar. Induktiv laddning är en av dessa lösningar, säger Malin Flysjö, affärschef el- och gashandel på Göteborg Energi.
Syftet är att testa ny spännande laddteknik, utveckla den vidare och skaffa erfarenhet för att – från flera parters sida – kunna bidra till att skala upp införandet av utsläppsfri taxi i stadsmiljö.
– Göteborg Green City Zone är etablerad för just den här typen av projekt, praktiska tester i verkligheten, där vi tillsammans lär oss att få fart på innovationstakten. Eltaxi kan göra stor skillnad, både för klimatet och för att minska bullret i städerna, säger Jonas Eriksson, verksamhetsledare för Gothenburg Green City Zone, Business Region Göteborg.
Andra partners som är involverade i projektet Wireless Charging är Volvos svenska återförsäljargrupp Volvo Bil, Vattenfall och dess laddnätverk InCharge.