Fortsatt tapp för e-handel med dagligvaror

Isabell Höjman/TT: Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten, för femte månaden i rad. Arkivbild.
Isabell Höjman/TT: Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten, för femte månaden i rad. Arkivbild.

Försäljningen av dagligvaror i butik ökade med 4,2 procent under februari 2022 jämfört med februari 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Samtidigt minskade försäljningen i e-handeln med 18,8 procent. Hemleverans minskade med 11,9 procent och upphämtning i butik med 25,1 procent.

"E-handeln fortsatte att backa även i februari. Försäljningen var ändå nästan dubbelt så stor som under samma månad 2020, strax innan pandemin", skriver Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Sammantaget ökade försäljningen av dagligvaror med 2,5 procent under februari, jämfört med samma månad ett år tidigare.