Nu har den första av två beställda förlängda E-Flexer-färjor levererats till Stena. Fartyget vid namn Stena Estelle ska trafikera linjen Karlskrona – Gdynia. Som alla fartyg i E-flexer-serien är den nya färjan anpassad till kundens särskilda önskemål och behov.
Totalt kommer Stena Line operera fem E-Flexer-fartyg, varav två förlängda. Nu levereras det fjärde i ordningen. Jämfört med grundkonstruktionen är färjan förlängd med 36 meter. Därmed är fartyget 240 meter långt och har en utökad kapacitet om 50 procent fler hytter, kapacitet för 30 procent fler passagerare och 15 procent mer gods. Lastning och lossning effektiviseras av genomfartskörning på båda bildäck.
Stena RoRo har i nuläget 12 bekräftade orders på E-Flexer-fartyg. Samtliga byggs på CMI Jingling-varvet i Weihai, Kina. Fartyget som nu överlämnas till Stena Line utgör den sjunde E-Flexer-leveransen.
E-Flexer-serien baseras på ett grundkoncept som är större än dagens standardfärjor av RoPax-typ och mycket flexibelt. Varje fartyg skräddarsys efter kundernas behov både kommersiellt och tekniskt. En optimerad utformning av skrov, propellrar och roder bidrar till att E-Flexer-fartygen ligger i framkant avseende hållbarhet, prestanda samt kostnads- och energieffektivitet.
– Stena Estelle är i lasthänseende det hittills största E-Flexer-fartyget vi designat och byggt i serien om 12 fartyg och med sin stora kapacitet minskar det totala CO2 utsläppet per transporterad enhet, säger Per Westling, vd Stena RoRo.