Audi charging hub är ett koncept som framförallt är tänkt för storstäder och riktar sig till alla som inte kan ladda hemma. Den första pilotanläggningen öppnade i december i tyska Nürnberg och nu har stationen utvärderats med positiva resultat. 60% av laddningarna har varit återkommande elbilister som upptäckt fördelarna med det unika konceptet. Nu utvidgas satsningen till fler städer. Till hösten öppnar en anläggning i Zürich och därefter i Salzburg och Berlin. Under 2023 och 2024 planerar Audi öppna ännu fler stationer i Tyskland.
Mellan januari och slutet av april 2022 registrerades ca 3 100 laddningar vid pilotanläggningen i Nürnberg. Det motsvarar i snitt 24 laddningar på 800 kWh per dag. Konceptet har fått väldigt positiv feedback från användarna som uppskattade den 200 kvm stora loungen, tak över laddstationen och en flexibel och lätthanterlig laddkabel. Tilläggstjänsterna som t.ex. bytesstationen för mikromobilitetsbatterier och en matvaruleveranstjänst nyttjades dessutom flitigt.
– Siffrorna och den positiva feedback vi fått från kunderna visar att vårt koncept med flexibel, förstklassig infrastruktur för snabbladdning i stadsmiljö var helt rätt, säger Ralph Hollmig, projektledare för Audi Charging Hub.
De flexibla kuberna fungerar som energilager som snabbt kan etableras och demonteras på lämpliga platser. Energin lagras i återanvända litiumjonbatterier från demonterade testfordon, så kallade second life-batterier. Det gör att Audi charging hub fungerar som batterilager och infrastruktur för snabbladdning där elnätet inte räcker till. I Nürnberg finns sex laddningspunkter med upp till 320 kW.
Tack vare batterilagret på ca 2,45 MWh behöver hela Nürnberg-anläggningen bara en anslutning på 200 kW för att kontinuerligt fylla på med energi. Trots detta kan upp till 6 elbilar laddas samtidigt med en effekt på ca 1 megawatt. Audi charging hub använder förnybar energi, och solpaneler på taket ger upp till 30 kW extra energi. Laddstationen är dessutom öppen för alla elbilister men kan även reserveras av Audi-kunder med e-tron Charging Service-avtal.
Baserat på erfarenheterna från Nürnberg och den positiva feedbacken från kunderna öppnar Audi en ny kompakt variant av det modulära laddningskonceptet till hösten. I finanskvarteren i Zürich kommer två takförsedda Power Cubes etableras med fyra laddningspunkterna.
Konceptet har fördelen av en väldigt kort planerings- och etableringstid, där det inte heller behövs några anläggningsarbeten. Stationen har en ny typ av svängarm som förenklar laddningen för alla bilar och displayer som kan justeras i höjdled. Avståndet mellan kuberna och bilarna har dessutom utformats för att rymma rullstolsburna.
– Systemets modulära uppbyggnad gör att vi kan anpassa det till förhållandena på plats, förklarar Hollmig, projektledare på Audi.
Efter Zürich planerar Audi att etablerar ännu fler laddstationer. Två kompakta versioner kommer att öppna i Berlin och Salzburg senare i år. Under 2023 etableras ytterligare tre stationer i tyska städer för att möta det ökade laddningsbehovet. Dessutom finns planer på ännu fler stationer under 2024. Audi letar därför just nu efter attraktiva platser och partners. Framförallt eftersöks platser nära centrum, gärna med belagda ytor och tjänster i direkt närhet, för den fortsatta utrullningen av konceptet.