Volvo Lastvagnar har börjat testköra lastbilar med bränslecellsteknik som drivs av vätgas.
–Vi har utvecklat den här tekniken några år nu och det känns fantastiskt att se de första lastbilarna köra på testbanan. Kombinationen av lastbilar med batteridrift och de kommande med bränsleceller gör det möjligt för oss att hjälpa våra kunder att helt få bort sina CO2 utsläpp vid körning oavsett transportuppdrag, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
Lastbilar som drivs med vätgas släpper bra ut vattenånga.
Man får dock vänta några år innan dessa bränslecellsdrivna lastbilar finns på marknaden. Enligt Volvo Lastvagnar kommer de ”att läggas till produktportföljen” under andra hälften av detta årtionde.
Bränslecellselektriska lastbilar kommer att ha en räckvidd jämförbar med många diesellastbilar, upp till 100 mil. Bruttovikten kommer att ligga på 65 ton eller ännu högre vilket fyller de svenska behoven. De två bränslecellerna har en kapacitet att generera 300 kW el ombord på lastbilen.
Kundtester med dessa lastbilar inleds om några år och ett kommersiellt erbjudande planeras till senare delen av detta decennium.
– Vätgasdrivna lastbilar med bränsleceller kommer att vara särskilt lämpliga för långa sträckor och tunga, energikrävande uppdrag. De kan också vara ett bra alternativ i länder där möjligheterna att ladda batterier är begränsade, säger Roger Alm.
En lastbil med bränsleceller genererar elen ombord med hjälp av vätgas som lagras i tankar, istället för att ladda elen i batterier på en laddstation.