Port Houston i Texas, USA, har beställt 26 hybriddrivna Konecranes RTG-kranar, varav 14 till containerterminalen Barbours Cut och 12 till containerterminalen Bayport. Beställningen stödjer utbyggnaden av hamnen, som görs redo att ta emot stora containerfartyg och större volymer containertrafik. Ordern bokades tredje kvartalet 2022. Kranleveranserna ska börja under andra halvan av 2023 och fortsätta till mitten av 2024.
Port Houston expanderar med ett kanalförbättringsprogram och investeringar i infrastrukturen på land. Containervolymerna växte med rekordsiffran 15 procent på årsbasis under 2021.
De beställda hybriddrivna Konecranes RTG-kranarna är försedda med avancerad litiumjonbatteriteknik och ett batterihanteringssystem som övervakar laddningsnivån och batteriernas allmänna skick. Konecranes kan övervaka systemets status via fjärranslutning. Hybridkraftsystemet är helt modulärt och kan eftermonteras. Det innehåller en ekoeffektiv Tier 4f-dieselmotor som kan ladda batterierna vid behov.
– Port Houston gör framsteg inom både produktivitet och containerkranarnas ekoeffektivitet i. Hybriddrivna Konecranes RTG-kranar är beprövade och den här nya beställningen från Port Houston återspeglar detta, säger Jussi Suhonen, Vice President, Regional Sales Americas Konecranes Hamnlösningar.
RTG-kranarna har en lyftkapacitet på 50 ton vid stapling av containrar en över fem på höjden och sex plus lastbilsfil på bredden. De kommer att utrustas med ett Active Load Control-system som förhindrar containersvaj. Dessutom innehåller de följande smarta funktionerna automatisk styrning, Stack Collision Prevention och Truck Lift Prevention.