Lättare ellastbilar har funnits ett tag på marknaden, men för Wibax är det viktigt att lastbilen ska kunna dra tyngre gods. Wibax rattar en eldriven ADR godkänd lastbil som kan dra 64 ton. Wibax jobbar med hållbarhet men det ska även vara lönsamt för att vara hållbart på riktigt.
– Detta är Wibax första ellastbil men planen är att investera i fler under 2023. Vi siktar på att bli ledande inom fossilfria transporter och har som mål att 80 procent av vår fordonsflotta ska vara fossilfri till 2030 och där kommer elbilarna in i bilden, säger Jonas Wiklund, vd för Wibax koncernen.
Fordonet är konstruerat för en räckvidd på 100 kilometer på en laddning, detta för att klara sträckan Piteå - Skellefteå. Eftersom bilen är den första i sitt slag genomgår den ett antal tester för att främja den fortsatta utvecklingen. Nyligen gjordes ett skarpt test med full last till vår terminal i Skelleftehamn vilket den klarade med marginal.
Wibax har idag egna laddstationer i Piteå och Skellefteå men jobbar för att bygga ut sitt nät med laddningsstationer för att kunna ladda ellastbilarna under lossning och lastning hos de fasta kunderna. Enligt chaufförerna så är lastbilen skön att köra, tyst och utan vibrationer, så arbetsmiljön har förbättrats en hel del.