Kapaciteten i spårvagnstrafiken ökar. Hälften av de totalt 40 inköpta spårvagnarna av modell M33 är nu i trafik. Samtidigt pågår det förberedande arbetet på hållplatserna för att kunna ta emot den nya och längre spårvagnsmodellen M34.
Hälften av de totalt 40 inköpta spårvagnarna av modell M33 är nu i trafik och resterande hälft rullas successivt ut. Samtliga planeras att vara i trafik i maj nästa år. Efter en vår kantad av spårvagnsbrist är nu Västtrafik uppe i bättre kapacitet när det kommer till antalet spårvagnar. Dessutom fortsätter den nya modellen M33 att levereras i rask takt. Att kapaciteten åter är god är viktigt nu när resandet ökar i Göteborgs spårvagnstrafik.
– Det är viktigt för oss att kunna erbjuda resenärerna den spårvagnstrafik de behöver. Vi har jobbat hårt med att säkra upp kapaciteten och antalet spårvagnar kommer fortsätta öka successivt under hösten, säger Niclas Olsson, affärschef på Västtrafik.
Sedan september förra året har resandet ökat med 36 procent och under september i år gjordes 11 miljoner resor med spårvagnstrafiken i Göteborg.
– Det är glädjande att se att resandet ökar för varje månad som går. Sedan restriktionerna släppte i februari har många återgått till kollektivtrafiken, vilket gör det möjligt för oss att kunna fortsätta utveckla den, säger Niclas Olsson.
Hittills har några hållplatser längs med linje fem och linje 11 börjat byggas ut för att kunna ta emot den nya och längre spårvagnsmodellen M34. Planen är att de ska vara färdiga och utbyggda till det första kvartalet 2024 då den första av 60 M34:or anländer till Göteborg. Denna modell är 12–15 meter längre än resterande modeller och kommer därmed att kunna ta emot fler resenärer.
– Behovet av fler och längre spårvagnar är stort inför framtiden. För varje månad som går ökar antalet resenärer i spårvagnstrafiken, och de behöver spårvagnar med bra kapacitet. Därför har vi satsat på ännu längre spårvagnar, säger Niclas Olsson.