I veckan träffades styrelsen för tunga fordon inom MRF och diskuterade många frågor men extra mycket fokus landade på försäljningsprognosen för tunga lastbilar över 16 ton för 2022 och 2023. De långa leveranstiderna och bristen på vissa delar gör leveransläget fortsatt osäkert, men MRF anar en ljusning.
– Glädjande nog höjer vi nu prognosen för försäljningen 2022 jämfört med i våras, vi tror på cirka 5300 stycken registrerade lastbilar över 16 ton när vi summerar året. Vi kan dessutom konstatera att efterfrågan är fortsatt hög och orderstocken stor inför 2023. Prognosen för 2023 är faktiskt något högre än för innevarande år. De stora tillverkarna Scania, Volvo och Mercedes tror att cirka 5 500. tunga lastbilar kommer registreras under året, säger Mikael Andersson-Mayer på MRF.
Det är mycket som ska fungera för att kunna leverera en färdig lastbil. När chassit är levererat från fabrik så skickas det till en påbyggare som bygger lastbilen klar. Det är i nuläget stort tryck på dessa påbyggare och det gör att antal registrerade lastbilar till kund är svår att bestämma exakt.
MRF sektion för tunga fordon arbetar med branschspecifika frågor kring tunga fordon, gör säljprognoser ser över avtal och gör lönsamhetskalkyler. Vi håller utbildningar, bland annat tillsammans med Sveriges Åkeriföretag, samt juridikutbildningar inriktade på tunga fordon. Tillsammans med Lastfordonsgruppen har MRF varit med och utformat LFG2