I december hade Norwegian 1,3 miljoner passagerare, en ökning med 41 procent jämfört med december förra året. Under helåret 2022 hade Norwegian 18 miljoner passagerare. Året avslutades med stabil drift under julen då extra många reser. Under 2022 tredubblades antalet passagerare, efterfrågan på flygresor kom tillbaka och de positiva bokningstrenderna fortsätter.
– Vi är väldigt glada över att ett ökande antal passagerare i Norden väljer Norwegian när de ska resa till vänner och familj under julen. Julen har några av de största resdagarna på året. Trots krävande väderförhållanden under många av de stora resdagarna under julen som påverkade flygbranschen både i Norden och Europa, lyckades vi få resenärerna till sina destinationer. Mer än nio av tio flyg landade enligt tidtabell eller inom en timme senare, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.
I december hade Norwegian 1 315 924 passagerare, 41 procent mer än i december 2021. Kabinfaktorn var på 77,8 procent. Kapaciteten var 2 120 miljoner säteskilometer medan faktisk passagerartrafik var 1 650 miljoner säteskilometer. I december hade Norwegian i genomsnitt 64 flygplan i drift och 99 procent av de schemalagda flygningarna genomfördes. Punktligheten, som mäter antal avgångar som avgår inom 15 minuter efter ordinarie tidtabell, var 71,6 procent i december, huvudsakligen orsakat av krävande väderförhållanden på flera flygplatser i Europa.
Under 2022 hade Norwegian närmare 18 miljoner passagerare vilket är tredubbelt jämfört med antalet passagerare förra året. Kabinfaktorn för hela året var på 83,1 procent. Tack vare bolagets solida finansiella position har Norwegian kunnat säkra flygbränsle för både 2023 och 2024. Befintliga bränslesäkringar som går ut 2023 är på en lägre nivå än dagens spotpris.
– Totalt sett har 2022 varit ett mycket bra år för Norwegian. En stark uppdämd efterfrågan, särskilt till sol- och baddestinationer under årets högsäsong, resulterade i en rekordstark sommar. Bokningstrenderna ser fortsatt positiva ut och överträffar förväntningarna. Nyårskampanjen har tagits emot väl av kunderna som planerar resor för 2023 på både kort och lång sikt, avslutar Karlsen.