Hector Rail en av branschens största privata järnvägsoperatörer.
På kort tid har Hector Rail gått från att var en nykomling på den svenska marknaden till att bli en av branschens största privata järnvägsoperatörer. Företagets Operativa Center i Hallsberg hanterar över 350 avgångar varje vecka och är en stor anledning till att utvecklingen har kunnat gå så fort.
– Vår flexibilitet är en av sakerna som våra kunder uppskattar mest med oss och något som har gjort att andra fått upp ögonen för Hector Rail, säger Gabriela Höllerbauer, chef för Hector Rails Operativa Center.
”Hectors hjärta” – så beskriver Gabriela Höllerbauer det operativa centret som hon har varit chef för i drygt ett och ett halvt år. Den privata järnvägsoperatören har vuxit, mycket tack vare företagets flexibilitet och förmåga att anpassa sig efter kundernas förutsättningar, och avdelningen har varit en nyckel för att göra utvecklingen möjlig. Det Operativa Centret ansvarar för att bevaka och koordinera alla tågavgångar och stämma av med kunder och andra entreprenörer i samband med transporter.
När Hector Rail var nya i Sverige för 18 år sedan var antalet avgångar så få att avdelningen bara behövde bemannas under några timmar varje dag. Idag är kundkretsen så stor att personalen arbetar i treskift för att finnas på plats under dygnets alla timmar.
– Vi är inte små längre och under det senaste året har vi jobbat mycket med att anpassa våra processer för ett stort företag. Det handlar, till exempel, om överlämning och kommunikation för att vi ska kunna jobba så lika som möjligt trots att vi är fler och går i olika skift, säger Gabriela Höllerbauer och fortsätter:
– Samtidigt vill vi inte tappa sådant som har bidragit till att göra oss så framgångsrika, som vår förmåga att anpassa oss efter kunderna och göra vårt allra yttersta för att hitta lösningar i stället för att ställa in en transport.
Idag har Hector Rail i snitt 350 avgångar varje vecka, eller 18 000 per år, som alla följs från avgång till ankomst av det Operativa Centret. Ibland kräver arbetet att personalen tar snabba beslut, som när en lokförare plötsligt blir sjuk eller ett tåg måste ersättas på grund av ett oförutsett problem. Problemen är ofta komplexa; en försening kan göra tidtabeller närmast omöjliga att pussla ihop och säkerheten får aldrig kompromissas med.
– Eftersom vi hanterar avgångar över hela Skandinavien måste vi kunna flera regelverk och veta vilka lokförare som får köra på olika sträckor. Ibland kan det vara jättesvårt att hitta en lösning, men ofta lyckas vi. I vissa fall kan en sjukskrivning vara hanterad inom några minuter om reservförare finns tillgänglig, säger Gabriela Höllerbauer
Under de kommande åren siktar Hector Rail på att fortsätta sin tillväxtresa. Järnvägsoperatören har länge haft ambitiösa hållbarhetsmål och har lyckats positionera sig som ett smart miljöval i redan hållbar bransch.
– Vi lägger väldigt bra till på många sätt. Hector Rail växer i bransch som blir allt hetare, inte minst på grund av det ökade miljöfokuset i samhället där många ser tåg som ett smart klimatval. Tillväxten skapar hela tiden nya utmaningar, men vi som bolag arbetar med att ständigt hitta bättre sätt att arbeta för att lösa dem och se till att tågen fortsätter att rulla, avslutar Gabriela Höllerbauer.