Det är fel att skrota utbyggnaden av höghastighetsjärnväg menar ett antal debattörer på SVD debatt.
Den nya politiska majoriteten säger nej till att bygga vad man kallar ”höghastighetsjärnväg” med motiveringen att man vill satsa på befintlig järnväg. Detta tyder på att ledande trafikpolitiska företrädare för den nya riksdagsmajoriteten inte har förstått grundläggande samband inom järnvägen eller transportsektorn i sin helhet. Vad man säger nej till är i själva verket tillförlitliga tågtransporter i framtiden, menar debattörerna.
Vad vi behöver är en utbyggnad av tillförlitlig kapacitet, både för person- och godstrafik. Det är behovet av ökad tillförlitlig kapacitet som är bakgrunden till planerna på nya stambanor. Det är inte i första hand behovet av snabba förbindelser mellan Stockholm, Göteborg och Malmö som är avgörande. Allra viktigast är att skapa snabba och tillförlitliga tåg till och från de 14 planerade mellanstationerna.
Det behövs generellt ökade satsningar på landets transportinfrastruktur. Det gäller både underhåll och utveckling. Statens satsningar enligt nu gällande tolvårsplan ‒ för både väg, järnväg och sjöfart ‒ är betydligt mindre som andel av BNP än de satsningar som gjordes under 1960- och 70-talen på enbart vägtrafik. En rationell och kostnadseffektiv utbyggnad av järnvägen kräver en ordnad långsiktig finansiering.
Vi behöver nu snabba beslut om utbyggnad av svensk järnväg. Ledtiderna för att bygga ny infrastruktur är långa, så vi kan inte bara vänta och se. Politikerna måste sätta sig in i frågan med utgångspunkt i fakta och erfarenhet. Agera nu!
Evert Andersson, professor emeritus i järnvägsteknik, KTH
Nils Brunsson, professor i företagsekonomi, Uppsala universitet
Christer Ljungberg, grundare och senior advisor konsultföretaget Trivector
Per Lundin, biträdande professor i teknikhistoria, Chalmers tekniska högskola