Med färre leveransstörningar jämfört med förra året och fyllda orderböcker har den Södertäljebaserade lastbilstillverkaren haft ett starkt första halvår, säger vd:n Christian Levin.
Vi har fortsatt höga leveranser och bra efterfrågan.
Att efterfrågan är fortsatt hög, trots högt ränteläge, beror bland annat på ett stort ersättningsbehov av fordon, säger vd:n.
Vi ser att man fortsätter investera i nya fordon för att de börjar bli gamla, i Europa till exempel är fordonsflottan 14 år gammal.
Men det är klart att våra kunder känner av att det blir dyrare att finansiera sig med högre räntor. Samtidigt har man lyckats ganska bra inom hela logistiksektorn att höja sina priser så att man har kunnat kompensera sig för det höjda kostnadsläget.
Sämre på sina håll
Men vissa marknader går sämre för Scania. Brasilien är ett sådant exempel.
Det är vår största marknad normalt sett. Där är det flera faktorer som gör att aktiviteten gått ned. Bland annat införde man ett nytt emissionskrav vid årsskiftet, och det har gjort att produkterna blivit ganska mycket dyrare, så det har bromsat efterfrågan.
En stökig politisk vår i Brasilien har också bromsat investeringsviljan, säger Levin. Även Rysslands krig mot Ukraina känns av för Scania.
Vi ser en avmattning i alla länder som gränsar till Ryssland.
Långa leveranstider
Även om det är mindre störningar nu jämfört med under pandemiåren är den globala leverantörskedjan fortsatt instabil, säger Levin. Det i kombination med den höga efterfrågan har lett till långa leveranstider hos Scania för nya ordrar, mellan nio månader och ett år.
Det vill vi ju naturligtvis jobba ned och komma tillbaka till normala leveransnivåer. Jag hoppas att vi kommer tillbaka till mer normala nivåer mot slutet av nästa år.
Förutsatt att orderböckerna fortsätter vara fulla är ingen lågkonjunktur i sikte för Scania, enligt vd:n.
Om inget väldigt, väldigt dramatiskt inträffar så ser vi att vi kommer att fortsätta gå för högtryck och då behöver vi definitivt alla duktiga medarbetare.