Hotet från den islamistiska och Iranstödda Huthi-rörelsen i Jemen har gjort att världens största rederier ställts inför två alternativ: antingen fortsätta via Röda havet och Suezkanalen med risken att utsätta fartyg och besättning för attacker liknande de som skett den senaste tiden, eller att låta fraktfartygen ta den betydligt längre och mera kostsamma rutten förbi Godahoppsudden.
Statistik som nyhetsbyrån Bloomberg tidigare i veckan tagit del av, visar att ungefär hälften av alla lastfartyg som normalt sett trafikerar Röda havet nu väljer rutten via Godahoppsudden i stället.
Nästan 300 fartyg med en totalt kapacitet av 4,3 miljoner 20-fotscontainrar har valt att ta den säkrare men längre rutten. Det är närapå en fördubbling jämfört med veckan före och motsvarar 18 procent av världens globala containerkapacitet.
Längre resrutt
För dessa väntar dock en 25 procent längre resrutt än om man passerar Suezkanalen på vägen till Europa, och de stigande kostnaderna kan nu bli ett orosmoment för världsekonomin. Redan nu har kostnaden för att frakta en 40-fotscontainer från Asien till Europa trefaldigats till 5 000 dollar, cirka 50 000 svenska kronor, påpekar Judah Levine vid företaget Freightos för Bloomberg.
Danska fraktjätten AP Møller-Mærsk har nyligen meddelat att man återupptar trafiken via Röda havet efter att en USA-ledd skyddsstyrka ska patrullera Röda havet i syfte att förhindra ytterligare attacker på handelsfartyg.
Attackerna har utförts som en hämnd på Israel för Gazakriget men det finns frågetecken om det amerikanska initiativet är tillräckligt, påpekar Gerard DiPippo, geoekonomisk analytiker och knuten till nyhetsbyrån Bloomberg.
Det kan vara så att det inte är tillräckligt för att bolagen ska återuppta trafiken via Röda havet. Ju längre attackerna pågår, desto större blir trycket på USA att gå på offensiven vilket riskerar att innebära en eskalering regionalt, säger han.