I Sverige anmäldes i fjol cirka 19 000 fall av misstänkt penningtvätt av svenska banker, enligt Frank Hojem.
Vi stod för ett par tusen av dem. Så det är klart att finansiell brottslighet och penningtvätt förekommer ju hela tiden, säger han.
Uttalandet görs sedan SEB i ett pressmeddelande berättat att SVT:s Uppdrag granskning kontaktat banken med frågor om misstänkt penningtvätt i Baltikum.
Vi har ju att förhålla oss till vårt ansvar, som är att upptäcka, övervaka och rapportera misstanke. Sedan får man väl mäta oss på om vi har varit framgångsrika historiskt i Baltikum på det, säger Hojem.
"Gäller alltid"
Enligt banken anmäls alla misstänkta transaktioner, och ärendena kan leda till att kundrelationer avslutas.
TT: Hur många avslutade kundrelationer kan man koppla till misstänkt penningtvätt?
Jag har ingen sådan publik siffra i dag. Men det är klart att är det så att vi inte kan förstå syfte och art med en kunds verksamhet och vi inte kan försvara den risken ska vi ju avsluta den kundrelationen. Det gäller alltid, oavsett om det är kopplat till Baltikum eller Sverige eller någon annanstans.
TT: Har ni haft några personalärenden i Baltikum som har haft koppling till misstänkt penningtvätt?
Inte som jag känner till. Historiskt, många år tillbaka, kan det vara möjligt att det kan ha funnits sådant.
Dialogen med Uppdrag granskning om misstänkta transaktioner i Baltikum har enligt Frank Hojem pågått ett tag. Men de frågor som har rests nu har gjort att banken känt ett behov att gå ut och berätta om granskningen för marknaden.
Under gårdagen (torsdagen den 14 november) gjorde vi bedömningen att vi ville informera alla som följer banken, både marknaden, anställda och kunder om vad som är på gång, säger Hojem.
Aktien rasade
Beskedet om den pågående granskningen, i vilken även TT deltar, kom i ett pressmeddelande från SEB tidigt på fredagsmorgonen. När handeln på Stockholmsbörsen sedan inleddes rasade SEB-aktien med över 12 procent.
"SEB kommer att utvärdera de uppgifter som eventuellt framkommer i programmet och jämföra dessa med SEB:s egna analyser och historiskt hanterade ärenden", skriver SEB i pressmeddelandet.
Banken utlovar även omedelbara åtgärder om det skulle framkomma ny information som banken inte haft kännedom om.
TT: Har ni dragit lärdom av hur Swedbank råkade illa ut för sin hantering av samma situation i februari?
Vår utgångspunkt är hela tiden, kopplad till sakfrågan, att försöka vara så transparenta det går. Sedan handlar det till syvende och sist om enskilda kunder och enskilda engagemang, och de är vi förhindrade att prata om, säger Hojem.
Ambitionen är dock enligt kommunikationschefen att på "ett ärligt och rättvist sätt" beskriva hur arbetet går till och vara så transparent som möjligt.
Sedan kan man kanske tycka att det blir lite för lite i pressmeddelandet, men det är det vi vet i dag, säger han.
Enligt Hojem har SEB:s förmåga att upptäcka och hantera misstänkt penningtvätt utvecklats på senare år, samtidigt som regelverket på området har genomgått stora förändringar de gångna 15 åren.
Vi har ju stegvis blivit bättre och bättre, oavsett var vi verkar – alltså både i Baltikum och Sverige – på att jobba med den här typen av processer. Sedan har vi ju sedan ett antal år tillbaka, både i Baltikum och Sverige, ett globalt sätt att arbeta, säger han.
"System på plats"
TT: Det har ju varit mycket fokus på Swedbanks problem att hantera penningtvätt under året. Har det föranlett att ni har skärpt er eller förändrat rutiner?
Jag skulle vilja säga att de sista två åren har det varit väldigt mycket fokus på penningtvätt i Norden. Det är klart att det har ju också för vår del resulterat i att vi har tittat extra djupt, framför allt på vår verksamhet i Baltikum – och gjort en djupgående analys av den verksamheten. Det är för att säkerställa att vi haft både rutiner och processer och utbildning av personal och system på plats för att kunna hantera den risken.
Samtidigt jobbar banken med att bli bättre framåt, enligt Hojem.
Dels är det ju en teknikutveckling, som är fantastisk, med AI (artificiell intelligens), ny teknik och maskininlärning. Så vi och andra banker blir ju mycket bättre på att upptäcka misstanke snabbare och mer träffsäkert. Det kan man se också på antalet rapporter till finanspolisen, som går upp, säger han.
Man ska väl också komma ihåg att varken SEB eller någon annan bank för den delen kan garantera att man inte blir utnyttjad för finansiell brottslighet. Det förekommer alltid. Den risken lever vi med och det är en del av att driva bank, tillägger han.