Den senaste veckan har media uppmärksammat hur statligt ägda bolag konkurrerar ut stora och små entreprenörer inom allt från uthyrningsverksamhet till stora projekt inom järnvägs- och vägbyggnad. Media – och drabbade konkurrenter hävdar att de statliga bolagen, med hjälp av statligt stöd, kan lägga bud på olika uppdrag till ett pris som ofta ligger mer än 20 procent under de som de privata aktörerna kan erbjuda, något som naturligtvis slår extra hårt mot små entreprenörerna.
– Det är fullständigt otroligt att detta tillåts fortsätta år efter år i en bransch där Trafikverket står för en nota på 76 miljarder kronor om året. Om Trafikverket, som de, i skattebetalarnas intresse, borde göra, strävar efter att få så mycket asfalt och räls som möjligt för varje satsad krona då måste regler och villkor vara lika. Det är därför hög tid för infrastrukturminister Tomas Eneroth att se till vad som egentligen är hans och regeringens egentliga kärnverksamhet – och vi tror knappast att det är att konkurrera med entreprenörer på det sätt som bedrivs idag, säger Maskinentreprenörernas förbundsordförande Magnus Persson i ett uttalande.
– Vår åsikt är att det vore bäst om staten slutade sätta konkurrensen ur spel genom sina bolag, höll sina fingrar borta och lät hela branschen stå på egna ben. Det skulle vara bra för både näringsliv och svensk infrastruktur och dessutom slipper vi den här diskussionen i framtiden, säger Magnus Persson.