Under juli nyregistrerades 22 718 personbilar, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Det är fyra procent färre än under motsvarande månad i fjol.
Nedgången i juli är mindre än under de föregående månaderna.
En liten återhämtning som kom tidigare än vi hade trott. Men det är viktigt att förstå att det inte baseras på att krisen är över utan att det just nu har producerats rätt mycket fordon där man har kunnat leverera på gamla ordrar, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.
Efterfrågan på laddbara bilar
Hittills i år har 148 403 nya personbilar registrerats i Sverige, vilket är en minskning med 22,5 procent jämfört med motsvarande period 2019. I april och maj syntes det största tappet när siffrorna sjönk med 37,5 respektive 50 procent.
En andel bilar som fortsätter att öka är elbilar och laddhybrider. Hittills i år utgör andelen laddbara bilar 26,5 procent av personbilsregistreringarna jämfört med 11,2 procent i fjol.
För laddbara fordon är fortfarande efterfrågan större än utbudet, så det är relativt långa leveranstider på många modeller, säger Mattias Bergman.
Branschorganisationen ser fortsatt svag efterfrågan generellt på nya bilar.
Stimulanspaket efterfrågas
Det pågår samtal med regeringen om stimulanspaket för fordonsbranschen. I det ingår förslag för insatser mot forskning och utveckling för en snabbare omställning för minskade koldioxidutsläpp. För konsumeter föreslås en premie för den som väljer att skrota sin gamla personbil och i stället köpa en ny.
Utan stimulanspaket så kommer återhämtningen att ta betydligt längre tid. Sker det inget i Sverige inom kort så snedvrider man konkurrensen. I Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien har det lanserats för flera veckor sedan, säger Mattias Bergman.