Hemestertrenden har satt tydliga spår på sjön. Under juni och juli har det varit extremt mycket båtar ute.
Jag tror aldrig det har varit så mycket, det har nästan varit som dagen före midsommarafton hela sommaren, säger Niklas Eriksson.
Trängre på fjärdarna och fler ovana har inneburit betydligt mer att göra för assistansföretagen och försäkringsbolagen.
80 procent fler
Assistansbolaget Team Marin, som har flera försäkringsbolag som kunder, rapporterar en ökning av utryckningar med 80 procent under juni, juli och augusti jämfört med samma period förra året.
Det är allt från tampar i propellern till motorhaverier, men inte så många fler större olyckor, säger Niklas Eriksson.
Försäkringsbolaget Svenska Sjö har samma bild. De anmälda sjöskadorna har ökat med 20 procent, men i värde är ökningen preliminärt bara tio procent, enligt vd Per Nikolausson.
Det är fler nybörjare på sjön säger våra skadereglerare.
Stölder rasar
Bolaget har också sålt fler försäkringar. Att intresset för att köpa båt har ökat märks också på det stora antalet omsättning av försäkringar, många nya samtidigt med mängden uppsagda avtal, enligt Nikolausson.
Samtidigt har stölderna minskat på grund av att gränserna varit stängda, säger han och syftar på de utländska ligorna som haft svårare att skeppa båtmotorer utomlands.
Länsförsäkringar är störst på båtförsäkringar och ser samma tendens. Motorstölderna har rasat med 49 procent till och med juli. Men de anmälda grundstötningarna har ökat med hela 22 procent jämfört med samma period i fjol.
Det är i nivå med toppåret, den varma sommaren 2018, säger Klas Evensen, båtskadechef på Länsförsäkringar.
På Trygg Hansa har man däremot inte märkt särskilt mycket av ökade skador eller fler sålda båtförsäkringar, enligt bolagets försäkringsexpert Håkan Franzén som tillägger att det säkert kan vara så att andra försäkringsbolag haft mer att göra.
Konstigt nog har vi inte sett någon ökning.