Efter många års planering och förberedelser kan vi nu börja det praktiska arbetet med att få framtidens tåg till Danmark sade DSBs vd Flemming Jensen när DSB tecknade ett stort ramavtal med Alstom. Affären inkluderar en order på 1, 4 miljarder euro för inledande leverans av 100 Coradia Stream EMU inkluderande 15 års underhåll.
AVtalet gör det möjligt för DSB att beställa ytterligare tåguppsättningar och förlänga underhållsavtalet upp till 40 år till det totala värdet av 2,6 miljarder euro. DSB förväntar sig att köpa cirka 150 tåg totalt. Leveranserna är planerade att börja under det sista kvartalet 2024, där EMUer införs på linjerna från Köpenhamn till Frederikshavn och Rødby.
– Grönare och mer hållbar kollektivtrafik är inte en framtidsvision, säger Jensen. ”Det är en verklighet som kommer att rullas ut konkret under de kommande åren och som börjar med dagens undertecknande av kontraktet.”
Processen med att placera DSB: s största order på rullande materiel någonsin började 2014 som en del av dess strategi för förnyelse av rullande materiel för framtida tåg. DSB sökte en beprövad produkt från en erfaren leverantör efter att ha dragit lärdomar av sin olyckliga erfarenhet av AnsaldoBreda IC2.
Tågen ska tillverkas vid Alstoms anläggning i Salzgitter i Tyskland och har en kapacitet på 300 passagerare och en hastighete på 200 kilometer i timmen. De kommer att utrustas med tillverkarens Atlas ETCS-utrustning som använder Baseline 3-standarderna och en STM för gränssnitt med Danmarks äldre signaleringssystem.