I april 2015 skrev Stena Line historia inom hållbar sjöfart genom att som första rederi i världen konvertera en färja till metanoldrift. I juni 2021 togs ytterligare ett viktigt steg på rederiets hållbara resa när Stena Germanica tankade och testkörde en mer hållbar metanol som återvunnits från den svenska stålindustrin.
Den 240 meter långa tysklandsfärjan Stena Germanica blev i april 2015 världens första metanoldrivna färja. I det världsunika projektet konverterades färjan till att kunna köras med både traditionellt fartygsbränsle och metanol och har sedan dess dagligen kört mellan Göteborg och Kiel med metanol i tanken. Metanol är ett fossilt bränsle men renare än traditionellt fartygsbränsle eftersom det inte genererar sot och partiklar och reducerar svavel och kväve-utsläppen drastiskt.
I jakten på framtidens fartygsbränsle har nu Stena Line tillsammans med flera partners inom det EU-finansierade projektet FReSMe tagit fram och testat ett helt nytt fartygsbränsle – metanol återvunnen från den svenska stålindustrin. Det nya bränslet kallas blå metanol och bidrar positivt till minskningen av koldioxidutsläpp från sjöfarten.
– Detta är ett fantastiskt samarbete mellan sjöfarten och stålindustrin som bevisar att det tillsammans går att minska vår klimatpåverkan drastiskt. För Stena Line är detta ytterligare ett viktigt steg på vår hållbara resa och utforskandet av alternativa fartygsbränslen för framtiden, säger Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line.
Metanolen framställs av koldioxid som återvinns från masugnsgaserna från SSAB:s ståltillverkning i Luleå, en av flera deltagare i projektet FReSMe, som delfinansieras av EU. Syftet är att skapa en mer hållbar sjöfart och ståltillverkning genom att sänka koldioxidusläppen från de båda industrierna.