Med hjälp av en AI-assistent ombord ska Stena Lines kaptener och styrmän på Östersjöfärjan Stena Flavia segla mer energisnålt i framtiden. Med hjälp av artificiell intelligens räknar rederiet med att minska både bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp med upp till 5 procent.
Stena Flavia, som trafikerar linjen mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland, är det sjunde fartyget i Stena Lines fartygsflotta som utrustats med den egenutvecklade AI-assistenten Stena Fuel Pilot, men det första som seglar på Östersjön. Med hjälp av artificiell intelligens kombineras kaptenernas mångåriga kunskap med data från bland annat strömmar, vågor, djup, vind och fartygets konstruktion och funktion för att rekommendera det mest effektiva sättet att köra fartyget från punkt a till b.
– Vi arbetar parallellt med att minska vår bränsleförbrukning och våra utsläpp, samtidigt som vi utforskar morgondagens bränslen och teknik. Med stöd av artificiell intelligens blir våra erfarna kaptener och deras besättningar ännu bättre på att köra färjorna bränsleeffektivt, säger Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line.
Artificiell intelligens är ett av fyra fokusområden Stena Line satsar på för att minska koldioxidutsläppen med 30 procent till 2030. De övriga fokusområdena är elektrifiering där Stena Line senast 2030 ska sjösätta den batteridrivna färjan Stena Elektra, alternativa bränslen som bränsleceller och biometanol samt modernisering av fartygsflottan genom att förbättra befintliga fartyg och introducera fem nya bränsleeffektiva fartyg mellan 2020-2022. År 2050 ska rederiet vara helt fossilfritt.
Tidigare under våren introducerades AI-assistenten Stena Fuel Pilot även på färjan Mecklenburg-Vorpommern som trafikerar Stena Lines linje mellan Trelleborg och Rostock i Tyskland.