FlixBus kör biogasbuss mellan Stockholm och Oslo

FlixBus tar nästa steg mot en grönare framtid och introducerar sin första biogasbuss.  Bussen kommer att köra mellan Stockholm och Oslo. Biogaslinjen är ett samarbete mellan FlixBus, busstillverkaren Scania och FlixBus-partner Molkom Buss som kommer att köra bussen mellan de två huvudstäderna. FlixBus blir således först i sverige med att köra gränsöverskridande expressbusstrafik på biogas. Linjen Stockholm – Oslo körs på flytande biogas. För att säkerställa att bussarna endast tankas med 100 procent förnybar energi samarbetar FlixBus med biogasleverantören Gasum.

– Vårt mål är att bli europas mest hållbara bolag för långdistansresor. Biogasbussar är ytterligare ett steg i vår utveckling och vi hoppas att fler, både resenärer och aktörer, väljer grönare alternativ framöver, säger Peter Ahlgren, vd för FlixBus Norden.

När FlixMobility, som FlixBus är en del av, valde länder för biogasbussar tittade man på marknader med ett utvecklat biogasnät. Holland och Sverige blev därför testländerna för biogasbusstrafik i Europa. Vidare kunde busstillverkarna Iveco och Scania erbjuda befintliga biogasbussmodeller och blev samarbetspartners i respektive länder. På den svenska linjen kommer bussmodellen Scania Interlink att rulla. Bussen drivs av biogas på lokalt avfall producerat av Gasum.

– Fördelarna med flytande biogas är många. Den är fossilfri, förnybar, lokalt producerad och minskar utsläppen. Genom att byta till lokalt producerad flytande biogas som bränsle minskar vi kraftigt klimatpåverkan. Luftkvaliteten i allmänhet påverkas också positivt av minskade utsläpp av partiklar och kväveoxider. De tystare fordonen gynnar både förare och passagerare och samhället i stort, säger Jonas Strömberg, hållbarhetschef på Scania.

För att säkerställa att bussarna drivs på en godkänd biogas har FlixMobility involverat atmosfair, en icke-statlig miljöorganisation, som ska verifiera biogasens ursprung samt säkerställa att FlixBus får den mest miljövänliga biogasen. Enligt atmosfairs beräkningar ska linjen Stockholm - Oslo få en koldioxidminskning på cirka 83 procent jämfört med dieseltrafik.

–Vår vision är att erbjuda miljövänlig mobilitet till alla. Vi kommer fortsätta att ligga i framkant och testa ny, hållbar teknik och vi letar ständigt efter sätt att förbättra vårt koldioxidavtryck. För att påskynda processen förlitar vi oss på politisk uppmärksamhet, investeringar och rätt politiska incitament för att utveckla ännu fler alternativa bränslen och infrastruktur, säger André Schwämmlein, grundare och vd för FlixMobility.