Ökande godsflöden i Göteborgs Hamn

Godsvolymerna fortsatte att utvecklas i positiv riktning i Göteborgs Hamn under första halvåret 2021, och ökningen var som starkast under årets andra kvartal. Detta trots stora störningar i de globala godsflödena på grund av Covid-19 och pandemins olika följdeffekter på logistiksystemen.

Den absolut största delen av Sveriges utrikeshandel sker med sjöfart. När det gäller handel med länder utanför Europa är det vanligast att varorna fraktas på containerfartyg. I Göteborgs Hamn, som är Skandinaviens största, hanterades 411 000 containrar under första halvåret 2021.

Containergodset kommer till och från hamnen på järnväg i allt större utsträckning. Detta tack vare tillväxt i den befintliga trafiken såväl som på nya framgångsrika linjer på nya tågdestinationer som tillskapats under våren. Under första halvåret var ökningen av järnvägsburet containergods 11%, och för kvartal två 19 procent. Under andra kvartalet var andelen järnvägsburet containergods till och från hamnen 70 procent, vilket är all time high för hamnen och en andel som kan vara den högsta som presterats i internationell storhamn.

– Det är en exceptionell siffra i absolut världsklass. Det är ett kvitto på att vi har ett extremt välfungerande järnvägskoncept som varuägarna uppskattar och som vi fortsätter att utveckla. Och ju mer gods vi lyckas flytta från väg till järnväg, desto bättre är det för klimatet, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn.

Godsvolymerna för hamnens intraeuropeiska rorotrafik ökade med 14% under första halvåret. Samtliga destinationer i Tyskland, Benelux och Storbritannien har en positiv utveckling, och så även containervolymerna på de intraeuropeiska rorofartygen.

Hanteringen av nya fordon i hamnen ökade med 38% under första halvåret, mycket tack vare Volvobolagens återhämtning under perioden. Hamnens passagerartrafik började återhämta sig först under halvårets andra kvartal, då färjeresenärerna ökade med 41 procent tack vare Covid-lättnader under våren. Trots det resulterade halvåret som helhet i -43 procent. Kryssningstrafiken kom igång på ett bra sätt redan under första halvåret och 2021 ser ut att bli ett av de bästa i hamnens historia.

– Totalt sett och med tanke på de utmaningar vi tampats med under det halvår som passerat är hamnens volymsiffror en ordentlig bedrift. Bakom dem ligger kreativa lösningar och hårt arbete bland varuägare, speditörer, terminaloperatörer, järnvägsoperatörer och andra aktörer i och kring Göteborgs Hamn. Extra roligt att trenden är positiv då andra kvartalet var bättre än det första på i princip alla punkter, säger Elvir Dzanic.