Tre konkurrenter kommer att operera på en del av den spanska höghastighetsjärnvägen i syfte att få in mer trafik på det spanska bannätet. Avsikten är att öka intäkterna för höghastighetsnätet, som är det näst längsta i världen, genom att köra fler tåg.
Den nuvarande statssekreteraren för transportnäringen, Isabel Pardo de Vera, hoppas kunna utvidga modellen med konkurensutsatta tågsträckor till andra rutter som Madrid-Galicien, Madrid-León-Asturien eller Medelhavskorridoren.
För närvarande har Renfe den största andelen trafikrättigheter. Nya aktörer är Ouigo España som redan startat verksamheten, så kommer en tredje konkurrent, ILSA, allierad med Trenitalia, att starta sin verksamhet år 2022.
Direktören för Ouigo España, fransyskan Hélène Valenzuela förklarar att Ouigo redan har haft fler än 400 000 passagerare sedan de startade verksamheten, vilket bryter Renfes historiska monopol.
På sikt planerar Ouigo España en tjänst på linjen Madrid-Cordoba-Sevilla på den första höghastighetslinjen som invigdes 1992. Planen är att transportera nästan 30 000 människor om dagen på de tre rutter som kommer att drivas av Ouigo. Ouigo som startade sin verksamhet mellan Madrid och Barcelona i maj förra året redovisar en passagerarbeläggning på 95 procent.