Franska CMA CGM meddelade nyligen att de har slutfört förvärvet av logistikjätten Bolloré Logistics – till en kostnad av 4,85 miljarder euro. Förvärvet är det största i företagets historia och målet är att stärka CMA:s logistikverksamhet, som idag är mindre lönsam än dess sjötransporter, men desto mer stabil.
Koncernen är det tredje största containerrederiet i världen.
Störningar i sjötrafiken i Röda havet skakar om CMA CGM som förra året minskade nettovinsten med 85,4 procent – efter ett år av rekordvinster 2022.
Störningar i sjöfarten kopplade till Jemens Houthi-rebeller förväntas "troligen pågå i några månader" säger koncernens styrelseordförande och vd, Rodolphe Saadé, till Reuters.
Saadé ser logistikverksamhet som en mindre volatil affär än sjöfart. Han ser även andra fördelar med att diversifiera verksamheten till mer logistik.
– För det första kräver logistik mindre investeringskostnader och för det andra är det en sektor som är mindre cyklisk än sjöfarten.
Förvärvet av Bolloré Logistics skulle kunna förvandla CMA CGM till en av de fem största logistikföretagen i världen.
CMA CGM fortsätter att lida av störningar i handeln i Röda havet.
Störningar i sjöfartshandeln kopplade till Jemens Houthi-rebeller förväntas "troligen pågå i några månader" säger koncernens styrelseordförande och vd, Rodolphe Saadé, till Reuters.
Saadé ser logistikverksamhet som en mindre volatil affär än sjöfart. Han ser även andra fördelar med att diversifiera verksamheten till mer logistik.
– För det första kräver logistik mindre investeringskostnader och för det andra är det en sektor som är mindre cyklisk än sjöfarten.
Förvärvet av Bolloré Logistics skulle kunna förvandla CMA CGM till en av de fem största logistikföretagen i världen.