Kinesiskt nyår lyfte konsumentpriser

Ng Han Guan/AP/TT: I juni förra året var det shoppingfestival i Peking men sedan hösten har priserna i Kina backat när landets invånare har hållit hårdare i pengarna. I februari ökade dock priserna igen, troligen effekt av firande av det kinesiska nyåret. Arkivbild

Kinas konsumentprisindex steg i februari med 0,7 procent jämfört med föregående år, enligt landets statistikbyrå. Det skulle kunna vara ett tecken på ökad fart i ekonomin, men är troligen i mycket en effekt av firandet av det kinesiska nyåret då invånarna handlar och reser mer.

Samtidigt sjönk producentpriserna med 2,7 procent. Det kan också till en del ha att göra med att produktionen bromsade in under månaden, på grund av helgfirandet. Men mönstret är sedan länge producentpriser som backar.

För konsumentpriserna var det den första ökningen sedan augusti och fyra tiondels procentenheter mer än det analytiker hade förutspått (0,3 procent). Det är också ett brott jämfört med januari, då prisindexet föll med 0,8 procent.

Om energi- och matpriser plockas bort ur indexet så var inflationen 1,2 procent under februari, enligt statistikbyrån.

Den kinesiska regimen har prövat en rad åtgärder, och lovar mer, för att få fart på ekonomin. Hittills är framgången begränsad och veckans nysatta tillväxtmål på 5 procent ses med skepsis av bedömare.