I en mycket lång och eldfängd kolumn slår den kanadensiska branschsajten Mining.com fast att det är Kina och Indonesien som har dödat nickelmarknaderna.
Nickelpriset har rasat den senaste tiden, vilket fått många stora gruvbolags nickelaffärer att hacka betänkligt.
Kina har investerat tungt i Indonesien de senaste åren, byggt smältverk och använt sin teknik för att producera nickel av batterisstandard för en billig penning - men till en fruktansvärd kostnad för miljön, hävdar sajten.
Det indonesiska nicklet dumpas sedan på världsmarknaden, vilket fått nickelpriserna att kollapsa och fått nickelgruvor att stänga runtom i världen.
”Batteri- och biltillverkare verkar omedvetna eller bryr sig inte om var nickel till deras batterier kommer ifrån, eller om det destruktiva och fruktansvärt förorenande sättet det bearbetas på. Allt de bryr sig om är att sänka kostnaderna för batteriråmaterial och priser på elfordon – för att göra elbilar så konkurrenskraftiga i förhållande till diesel- och bensindrivna fordon som möjligt”, skriver Mining.com
Sajten frågar sig då vad poängen då är med att producera förment "rena och gröna" batterikomponenter - när raffineringsprocessen är så smutsig och miljöskadlig. ”Varför byta från fossila bränslen till elektrifiering om brytningen av de metaller som krävs för förnybara energikällor och elbilar använder kolkraft och skadar och föröder miljön, som energiomställningen försöker rädda?”