Valet av klimatsmarta alternativ vid näthandel varierar markant mellan åldersgrupper och kön. Samtidigt minskar tillgängligheten av miljövänliga leveransalternativ hos de största webbutikerna i Sverige. En undersökning visar att endast en fjärdedel av dem erbjuder klimatsmarta leveranser jämfört med tidigare.
Nedgången i utbudet av miljövänliga alternativ riskerar att förstärka näthandelns negativa miljöpåverkan. Det krävs ökad insats från både e-handelsföretag och konsumenter för att främja och efterfråga klimatsmarta alternativ och minska klimatavtrycket från näthandelns logistik.
– Vi har fortfarande en lång väg att vandra när det gäller att minska klimatavtrycket inom e-handeln, framförallt vad gäller paketering och leveranser. Det är mycket luft och plast som transporteras och relativt få konsumenter får ens möjlighet att välja klimatsmarta alternativ som exempelvis fossilfri leverans. Och inte ens hälften väljer dessa typer av alternativ när det väl erbjuds, men däremot sticker både äldre och kvinnor ut som förebilder, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, som är en del av Nexi.
– Det finns några stjärnor i topplistan, och Lyko är återigen bäst i klassen med hela åtta leveransalternativ där samtliga är fossilfria. Att samtliga på topplistan ska erbjuda möjligheten till åtminstone ett klimatsmart leveransalternativ och även kommunicera detta känns som en självklarhet 2024. Risk finns att vi annars kommer få se lagstiftning inom området, frågan har tidigare utretts och resulterade i ett förslag till regeringen om att reglera detta, fortsätter Patrik Müller.
Kvinnor är mest miljömedvetna när det kommer till näthandel De väljer i hög utsträckning klimatsmarta alternativ om de erbjuds vid köptillfället. Det är inte en slump att samtliga webbutiker på topplistan som erbjuder klimatsmarta leveransalternativ riktar sig mot kvinnor.
Bland klimatrelaterade åtgärder som svenskarna helst vill ha från webbutikerna är minimal paketering högst på önskelistan, följt av längre leveranstid för att effektivisera transporten samt miljövänliga retur- och leveransalternativ. Trots detta uppger endast drygt var fjärde svensk att de har fått ett sådant alternativ vid köptillfället. Men när det erbjuds väljer fler svenskar detta alternativ än de som inte gör det, vilket är en ökning jämfört med föregående år. Ändå är det endast 12 procent av svenskarna som aktivt gör ett klimatval när de handlar på nätet.
Sverige anses vara bland de bästa i världen när det gäller klimattänk inom e-handeln, men det finns fortfarande utrymme för förbättring. Trots att utvecklingen sker långsamt är det glädjande att se framsteg inom området.