Spelifieringens roll i modern affärspraxis

pixaby

De flesta företag är medvetna om att det kan kosta dem dyrt att förlora värdefull kompetens i bolaget, och därför är det av ytterst vikt att kunna attrahera och behålla talang inom organisationen. Detta ställer höga krav på företagen att hitta nya metoder för att attrahera och behålla kompetenta medarbetare.

Ett sätt att göra detta på är genom spelifiering. Under de senaste åren har just användningen av modernare metoder inom organisationer som exempelvis spelifiering, fått en allt större roll. Men vad innebär det egentligen och hur kan det användas för att behålla talang? Läs mer nedan.

Spelifiering- är det att låta de anställda spela på arbetstid?  

Motivation är ett ämne som ständigt dyker upp på bordet hos de flesta bolag, utan motiverade medarbetare är det svårt att nå gemensamma mål. Men hur kan organisationer göra för att öka engagemangsnivån och motivationen hos de anställda, så att de kan prestera bättre, är det genom att låta de anställda spela slots på arbetstid? 

Svaret på det är gamification, även kallad för spelifiering på svenska. Det här är en ny metod som kan användas för att motivera, engagera och behålla både anställda och kunder. Spelifiering fungerar som ett belöningssystem, där den anställde belönas med något som ett sätt att motivera och visa uppskattning till den anställde för att hen har presterat bra. 

Så här fungerar spelifiering

Gamification är en metod som är inspirerad av spelvärlden, den utgår från att alla människor i grund och botten är tävlingsmänniskor. Det ligger alltså i människans natur att tävla och att vilja göra bra ifrån sig, spel och lekar bidrar till att aktivera delar av hjärnan som får människan att vilja prestera bra. 

Men alla människor har även ett behov av att bli sedda och bekräftade, vilket innebär att om de anställda aldrig känner sig uppskattade för det jobb de gör, är det en större chans att de till slut börjar prestera sämre eller i värsta fall slutar helt. 

Ett system för att visa uppskattning

Med hjälp av spelifiering kan organisationer använda sig av statistik och olika markörer som uppmärksamma det arbete som den anställda har gjort, och på så sätt belöna och bekräfta dennes prestation. Detta leder alltså till att den anställde känner sig motiverad till att göra ännu bättre ifrån sig och fortsätta prestera på topp. 

Exempel på hur spelifiering kan användas

Det finns många exempel på hur företag har använt sig av just spelifiering för att behålla och engagera både anställda och kunder. Några exempel på företag som har använt sig av denna metod är Google, Starbucks och Domino´s. 

Domino´s

Domino's Pizza utvecklade en egen app där kunder kunde skapa egna pizzor och ge dessa personliga namn, och dela detta sedan med vänner och bekanta, på så sätt kunde de vara med och tävla om att vinna kuponger från Domino's Pizza. 

Google

Google, känd för sin sökfunktion och AI-tjänster, hittade en innovativ lösning till ett problem som de hade med deras anställda, det var nämligen så att deras anställda inte brukade skicka information om deras affärsresor i tid. Google löste detta genom att erbjuda sina anställda en summa pengar som de fritt kunde använda till deras resor. Detta visade sig snabbt ge effekt och nu var det hela 100% av de anställda som rapporterade i tid. 

Starbucks

Starbucks skapade ett lojalitetsprogram för sina kunder som fungerade som ett vanligt poängsystem som finns på ICA och COOP. Användarna kunde alltså samla in poäng som i detta var stjärnor varje gång de handlar på Starbucks. Dessa kunde de sedan använda för att köpa något med på Starbucks. 

 

Det här är några exempel på hur spelifiering kan användas för att motivera anställda eller engagera kunder, och på så sätt få företaget att växa. Andra bolag som använder sig av spelifiering är bland annat Samsung. Det finns alltså många olika sätt som spelifiering kan användas på, och det är upp till varje bolag att bestämma hur de vill implementera det i deras organisation.