Uppgörelse om järnväg Göteborg-Borås klar

Trafikverkets förslag till tågkorridor för en ny järnväg mellan Göteborg och Borås Karta: Trafikverket

Landshövding Sten Tolgfors har fört förhandlingarna i hamn enligt uppgift

Nu är förhandlingarna om ny järnväg mellan Göteborg och Borås via Landvetter flygplats förts i hamn. Landshövdingen i Västra Götaland Sten Tolgfors har haft regeringens uppdrag att medla mellan de inblandade parterna om hur den så kallade medfinansieringen om cirka fem miljarder kronor ska fördelas. Om detta rapporterar DN.

Förhandlingarna har drivits under hård press och om ingen överenskommelse nås så kommer de 52 miljarder kronor som är avsatta för projektet att frysa inne. Sten Tolgfors bedömer att det fanns en tillräckligt tydlig acceptans för projektet hos Västra Götalandsregionen, Swedavia och kommunerna Borås, Härryda, Mölndal och Göteborg. Det är framför allt Härryda kommun som sagt nej till den dragning av järnvägen som Trafikverket presenterat.

Men nu har Härryda kommun accepterat att det inte blir någon station i Mölnlycke på huvudbanan som man krävt och därmed ska järnvägsprojektet Göteborg-Borås vara säkrat. En annan stötesten har varit medfinansieringen där Göteborgs stad har backa på att betala två miljarder av den del som ligger utanför de 52 miljarder som är budgeterade för projektet. Även här har en överenskommelse nåtts som innebär att slutnotan för Göteborg hamnar på cirka en miljard kronor.

Enligt DN så pågår förhandlingar in i det sista för att Sten Tolgfors ska kunna rapportera till regeringen och infrastrukturminister Andreas Carlson att alla berörda parter har godkänt förslaget i sin helhet både när det gäller linjedragningen och finansieringen.