Marknadsföring och innovation inom spelvärlden

bild_pxhere.jpg

Bra marknadsföring är A och O när man driver eget. En skickligt utformad marknadsföringsstrategi hjälper dig att skaffa kunder till ditt bolag och att utveckla starka relationer med dem. För att utforma en passande strategi är det bra att skapa ett så brett underlag som möjligt för beslutsfattande. Detta kan man göra med hjälp av marknadsundersökningar för att lära känna ens kunder och deras problem bättre. Du kan även satsa på omvärldsanalyser av olika branscher och granska vad dina konkurrenter gör. På större företag finns ofta en hel marknadsavdelning som enbart är verksam med att se till att företagets marknadsföring sker på ett optimalt sätt. Mindre företagare kan ta hjälp av en företagsrådgivare eller utarbeta sin egen marknadsstrategi. I det här inlägget kikar vi närmare på marknadsföring och innovation inom spelvärlden.
 

Digital marknadsföring

En enorm innovationsåtgärd vidtogs inom spelbranschen under tidigt 2000-tal. Ett gäng nytänkande pionjärer påbörjade då ett omfattande innovationsarbete som gick ut på att utveckla enkla webbsidor med olika spel inklusive poker online. Dessa sidor har utvecklats till dagens moderna, sofistikerade spelplattformar som har avancerade gränssnitt, en hög grad av användarvänlighet och ett brett spelutbud jämfört med sina tidiga föregångare. De landbaserade spelanläggningarna lever förvisso kvar men blir allt färre på grund av den hårda konkurrensen från den digitala spelbranschen.

Den partiella övergången från landbaserat till digitalt har även ändrat spelreglerna för hur marknadsföring äger rum i branschen. Dels har lagstiftaren utformat särskilda föreskrifter som aktörer inom branschen måste rätta sig efter vad gäller marknadsföring, och dels har digital marknadsföring fått allt större utrymme. Idag kan man marknadsföra sina plattformar genom att ta hjälp av gaming-influencers på sociala medier, publicera klickvänligt content på sajter som Youtube och Twitch, och utforma lockande erbjudanden i form av fria spins och välkomstbonusar för nya spelare. Marknaden är mycket större än tidigare och spelare från hela världen kan samlas på en och samma plattform. Det innebär dock samtidigt att konkurrensen är skarpare idag då en spelsajt måste konkurrera inte bara mot inhemska utan även internationella aktörer.
 

Innovation i form av betalningsmetoder 

Transformationen från fysiska anläggningar till digitala spelmiljöer ändrade inte bara spelreglerna för hur vi marknadsför och säljer spel idag. Det har även ändrat förutsättningarna för hur spelarna betalar för spelbranschens varor och tjänster. Det säger sig själv att en digital marknadsplats ställer krav på digitala betalningsmetoder. Historiskt sett har transaktioner i branschen ägt rum med kort eller kontanter. Idag har en rad andra digitala betalningsmetoder dykt upp på plattformarna som underlättar för spelarna att betala hur de vill när det passar dem bäst. Bland dessa betalningsmetoder hittar vi innovativa lösningar som blixtsnabba Swish-betalningar, senarelagda betalningar med betaltjänstleverantörer som Klarna, uttag från e-plånböcker som PayPal och Apple Pay, och traditionella korttransaktioner.

När det gäller betalning med kryptovaluta återstår fortfarande en del innovationsarbete för branschen att göra. På vissa internationella sajter är det redan möjligt att betala med krypto. Från svenskt håll inväntar man dock förtydliganden av rättsläget från lagstiftaren innan detta kan bli verklighet. Avslutningsvis går en stor del av innovationsarbetet i samband med digitala betalningsmetoder även ut på att garantera säkerhet och integritetsskydd för kunder vid betalningar och minska risken för ID-stöld och bedrägerier av andra slag.
 

Diverse 

Förutom traditionell digital marknadsföring och innovativa betalmetoder sker arbete löpande inom branschen som kretsar kring allt från sponsring av evenemang till utskick till kunder via mejl. I takt med att e-sporten växer och bryter nya marker kan aktörer inom branschen förbättra sin branding och öka kunskapen om det egna varumärket genom att sponsra stora e-sportevenemang. Att samla kunddata i samband med transaktioner av olika slag är ytterligare ett sätt som branschen skapar underlag för marknadsföring. Genom att utlysa tävlingar och få spelarna att delta i erbjudanden genom att tillhandahålla sina personuppgifter och mejladresser kan man skapa ett imponerande CRM-system. I systemet kan man samla in information om befintliga och potentiella kunder och bevara kunddata, leads och säljmöjligheter. Det är en bra utgångspunkt för att löpande kunna skicka ut information om nya produkter och tjänster och vårda och bibehålla kundrelationer.