Tysklands bilindustri står inför kris – BMW och andra börjar redan vackla

Lange menar att staten bör fokusera på att skapa rätt förutsättningar för företagen att agera självständigt, snarare än att förlita sig på subventioner eller kortsiktiga lösningar som miljöbonusar och skrotpremier. Han föreslår också att företagsbeskattningen i Tyskland sänks till en mer konkurrenskraftig nivå för att ge företagen utrymme att investera i nödvändig teknologi för omställningen. FoTo: Ulrich Lange Info, Tyska Parlamentet.

Den tyska bilindustrin, som en gång var synonym med styrka och innovation, står nu inför stora utmaningar. Volkswagen (VW), som tidigare var en ledande kraft inom landets bilsektor, har blivit symbolen för en sektor i kris. Företaget står nu inför allvarliga problem – både vad gäller teknik, anseende och kundernas förtroende.

VW:s väg mot dagens kris började för ungefär ett decennium sedan, med den så kallade "Dieselgate"-skandalen som briserade 2015. Företaget hade under flera år medvetet manipulerat utsläppsdata för sina dieselmotorer, vilket ledde till ett stort förtroenderas och dryga böter på över 32 miljarder euro. Skandalen skadade inte bara företagets rykte, utan blev också startskottet för VWomställning mot elbilar.

VW:s nedgång började med utsläppsskandalen

År 2021 tillkännagav VW att de skulle avsluta produktionen av förbränningsmotorer i Europa mellan 2033 och 2035, och i Norge skulle endast elbilar erbjudas från 2024. Med denna strategi blev VW, tillsammans med Mercedes, en av de första tyska biltillverkarna att satsa på en framtid helt baserad på eldrift.

Problem med elbilssatsningen

Trots att VW varit en av pionjärerna inom elbilsutvecklingen har företaget stött på problem. På marknaden för elbilar möter VW, liksom andra tyska tillverkare som BMW och Audi, hård konkurrens från utländska aktörer, särskilt Tesla. Tyska elbilar är dyrare att producera än sina amerikanska och asiatiska konkurrenter, vilket innebär att de säljs till högre priser. Detta minskar deras konkurrenskraft, särskilt när kinesiska biltillverkare börjar ta sig in på den europeiska marknaden med billigare alternativ.

CSU-politiker och trafikexpert varnar för framtiden

Ulrich Lange, en trafikexpert och medlem av CSU, varnar för att VW exklusiva satsning på elbilar kan bli en stor börda för företaget. I en artikel lyfter han fram hur de höga produktionskostnaderna och avsaknaden av ett billigare elbilserbjudande riskerar att sätta företaget i en ännu svårare position. Lange menar att Mercedes, som nyligen valt att justera sin strategi och återigen satsa på förbränningsmotorer, kan ha gjort ett klokare val.

Företag som BMW börjar också känna av krisen

Det är inte bara VW som står inför problem. BMW och andra tyska biltillverkare börjar också känna av pressen. Höga produktionskostnader och osäkerhet kring framtida lagstiftning om förbränningsmotorer skapar en osäker marknad. Samtidigt har den tyska regeringen, genom sin så kallade "Ampel"-koalition, skapat vad Lange beskriver som ett "stödsystemskaos" kring elbilar. Miljöbonusen för elbilar slopades i slutet av 2023, vilket resulterade i ett dramatiskt försäljningsfall.

Behov av ny strategi för den tyska bilindustrin

För att behålla sin konkurrenskraft på den globala bilmarknaden måste Tyskland enligt Lange anta en mer flexibel strategi. Han argumenterar för att den teknologiska öppenheten måste återinföras och att marknaden själv ska få avgöra vilka tekniker som fungerar bäst. Lange varnar också för att Tyskland har försummat att säkra tillgången till viktiga råvaror för elbilsproduktion, vilket riskerar att försvaga industrins framtida ställning. Samtidigt har Kina snabbt byggt upp en stark infrastruktur för elbilar, från gruvdrift till batteritillverkning, vilket ger dem ett försprång.

Tyskland måste satsa på elinfrastruktur

För att lyckas med omställningen till en mer hållbar fordonsflotta krävs det enligt Lange att Tyskland bygger upp en bättre infrastruktur för elbilar. Detta inkluderar inte bara fler laddstationer, utan också satsningar på att göra elen billigare och mer tillgänglig för både producenter och konsumenter. I dagsläget är elpriserna i Tyskland bland de högsta i Europa, vilket försvårar övergången till eldrivna fordon.

Slutsats: Risk för kollaps om inget förändras

Lange varnar för att om inget görs snart kan VW:s kris sprida sig till andra delar av den tyska bilindustrin. Redan nu visar tecken på att BMW och andra tillverkare också börjar vackla. Om inte marknaden stabiliseras och företagen ges bättre förutsättningar att själva styra sin omställning, riskerar hela den tyska bilindustrin att drabbas av en kollaps – och konsekvenserna för den tyska ekonomin skulle vara katastrofala.

Källa: Merkur