Omställningsbarometern: Snabb utbyggnad av publika laddstationer trots nedgång i elbilsförsäljning

Fortsatt högt tempo i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen Foto: Drivkraft Sverige

Drivkraft Sverige har nu presenterat Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Trots att elbilsförsäljningen har planat ut så fortsätter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen hålla högt tempo. Det fanns i augusti 3 479 laddpunkter för publik snabbladdning i Sverige jämfört med 2 718 motsvarande tid förra året.

Den publika laddinfrastrukturen byggs ut i snabb takt
Elektrifieringen är en av transportsektorns megatrender. Under 2024 har dock elektrifieringen fått sig en törn. De senaste årens starka elbilsförsäljning har planat ut och flera myndigheter har skruvat ned förväntningarna framåt. Trots det ökar antalet publika laddstationer i snabb takt och Drivkraft Sveriges medlemmar och partners driver utvecklingen. I augusti 2024 var det totala antalet publika snabbladdningspunkter 3 479. Motsvarande siffra för 2023 var 2 718. Av dessa finns ungefär 60 procent hos Drivkraft Sveriges medlemmar och partners*.

”För att elektrifieringen ska kunna fortsätta i ett högt tempo så behövs en tillgänglig och publik laddinfrastruktur, både för de som reser långt och för alla de som inte har möjlighet att ladda hemma. Därför är det både roligt och utvecklande att Drivkraft Sverige under året har kunnat välkomna laddbolagen Mer och Recharge som partners”, säger Thomas Schölin, ansvarig för e-Mobility på Drivkraft Sverige.

”Våra medlemmar och partners fortsätter att bygga publik laddinfrastruktur i snabb takt. För många av laddstationerna som nu öppnar togs dock ett investeringsbeslut för ett till två år sedan. För den vidare utbyggnaden är det viktigt att elektrifieringen av fordonsflottan fortsätter så att kundunderlaget växer och motiverar fortsatta investeringar”, fortsätter Thomas Schölin.

Drivmedelsvolymerna ökade marginellt första halvåret 2024
Omställningsbarometern visar dessutom att under första halvåret 2024 har utleveranserna av flytande drivmedel varit något högre än motsvarande period 2023. Under 2023 minskade leveranserna av drivmedel till slutanvändare med knappt 2 procent jämfört med 2022.

Låg andel förnybara drivmedel första halvåret 2024
Under första halvåret 2024 var andelen biodrivmedel lägre än motsvarande period 2023. Andelen hållbara förnybara biodrivmedel var 12,7 procent vilket kan jämföras med 27,6 procent för motsvarande period föregående år. Andelen hållbara förnybara biodrivmedel har sjunkit drastiskt på grund av förändringarna av reduktionsplikten som genomfördes 1 januari 2024.

*Enligt PowerCircles siffror för augusti 2024

Källa: Drivkraft Sverige