Ny världsunik flygande lotsbåt till Sverige

Den nya lotsbåten har helelektrisk drivlina och bärplansteknik och byggs i kompositmaterial. Fotograf/Källa: Artemis Technologies

Sjöfartsverket investerar i Sveriges nya och världsunika flygande lotsbåt. Med batteridriven motor och bärplansteknik kommer den flyga fram över vattnet. Den elektrifierade lotsbåten har en maxfart 31 knop och noll utsläpp. 

Sjöfartsverket ska ställa om till fossilfrihet senast 2045 och en rad olika initiativ har tagits för att minska klimatpåverkan. Ett av dem är inköp av en elektrisk batteridriven lotsbåt med bärplansteknik.

– Vi är glada över det här tillskottet. Nu tar vi ett kliv framåt i vår omställning till fossilfrihet och bidrar till att driva utvecklingen framåt inom svensk sjöfart, säger Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket.

Sjöfartsverket har ett sjuttiotal lotsbåtar i drift på 23 lotsstationer längs Sveriges kust. De används för att transportera lotsar till och från fartyg för att anlöp ska ske på ett säkert sätt. När den nya lotsbåten tas i bruk kan den bidra till att minska den totala utsläppsmängden för verkets samtliga lotstransporter med hela fem procent. Inom ett decennium behöver Sjöfartsverket byta ut större delen av lotsbåtsflottan.

– Det här är revolutionerande för vår fartygsflotta och ändrar om vår spelplan helt. Den har potential att minska vårt klimatavtryck och på sikt sparar vi faktiskt pengar genom minskade bränslekostnader, säger Erik Eklund.

När båten kommer upp i hastigheter över 14 knop kan den med hjälp av bärplan lyfta från vattenytan och ser ut att flyga fram. Befälhavaren behöver bara trycka på en knapp för att lyfta.

Investeringen i den nya lotsbåten finansieras delvis av det extra anslag som Sjöfartsverket fått från regeringen under 2022-2024 för att påbörja omställning mot en fossilfri fartygsflotta. Lotsbåten tillverkas av Artemis Technologies på Nordirland och kommer att tas i drift våren 2026.

Om Sjöfartsverkets nya lotsbåt  

  • Båten är byggd i kompositmaterial med helelektrisk drivlina.
  • Modell: Artemis EF-12
  • Totallängd: 12,5 meter
  • Bredd: 4,7 meter
  • Djupgående: 2,2 meter
  • Deplacement: 11 700 kg

Källa: Sjöfartsverket