CF Industries planerar att fatta ett slutgiltigt investeringsbeslut om en ny anläggning för blå ammoniak i början av nästa år. Företaget är övertygat om att efterfrågan kommer att överstiga tillgången på lågkoldioxidlösningar, särskilt när EU:s mekanism för koldioxidjustering vid gränser införs.
Den nya anläggningen kommer att ha en kapacitet på 1,4 miljoner ton per år, vilket gör den större än den befintliga Donaldsonville No. 6-anläggningen i USA, världens största produktionsenhet för grå ammoniak.
Större än världens nuvarande största anläggning
Donaldsonville-anläggningen ska dessutom förses med utrustning för koldioxidavskiljning för att möjliggöra produktion av blå ammoniak.
– Vår utvärdering av det nya lågkoldioxidprojektet går framåt och vi förväntar oss ett investeringsbeslut i början av 2025 – sade Christopher Bohn, operativ chef, under ett analytikersamtal.
Studiens resultat ger klarhet
CF Industries är nära att slutföra en förstudie om auto-termisk reformering av ammoniak, vilket ger bättre förståelse för kapitalbehovet. Vd W. Anthony Will nämnde att projektets kostnad skulle ligga kring fyra miljarder dollar – dubbelt så mycket som den tidigare uppskattningen på två miljarder dollar från Louisianas statliga myndighet för ekonomisk utveckling i september 2023.
Exporten till Europa och CBAM:s betydelse
CF Industries ser positivt på exportmöjligheter till Europa när EU:s mekanism för koldioxidjustering vid gränser (CBAM) införs. Bohn noterade att produktionen av ammoniak i Europa redan minskar, vilket ökar beroendet av import. Han uppskattade att det till år 2030 skulle behövas mellan tre och fyra miljoner ton ytterligare näringsimport till Europa, både i form av rå ammoniak och förädlade kvävegödselmedel.
Nya krav och framtida priser
Från 2026 börjar CBAM gälla, vilket innebär att den genomsnittliga auktionspriset för EU:s utsläppsrätter läggs på import av produkter som ammoniak och vätgas. Bohn förutspådde att när fri tilldelning är helt avvecklad 2034, kommer grå ammoniak att kosta 150 dollar mer per ton än ammoniak från ATR-teknik med 95 procent avskiljning.
– Med ett genomsnittligt försäljningspris runt 450 dollar per ton och med förmånen av skatteincitamentet 45Q för koldioxidinfångning, förväntar vi oss en rimlig avkastning på den investering vi planerar – sa Will.
Stora satsningar och global konkurrens
CF Industries räknar med att efterfrågan på billig, lågkoldioxidalternativ kommer att överstiga utbudet på 2020-talets slut. Air Products och OCI har redan meddelat sina investeringsbeslut för blå ammoniakprojekt. Qatar planerar också att inleda produktion 2028. Bohn betonade att projekten som verkligen går framåt inte är tillräckliga för att möta efterfrågan, även om han inte kommenterade konkurrens från gröna ammoniakproducenter.
– Skillnaden i kapitalkostnad mellan ATR och ångreformering (SMR) minskar när kostnaden för rökgasinfångning beaktas – sa Will. Han tillade att ATR generellt ger en högre produktionsvolym jämfört med SMR.
Samarbete med internationella partners
Företaget diskuterar möjliga partnerskap för ATR-projektet. Trots planerna på export till Europa har det främst varit intresse från östasiatiska företag. Den koreanska ståltillverkaren Posco meddelade 2023 att de planerar ett samarbete med CF Industries, och det japanska energibolaget JERA har undertecknat ett avtal om gemensam utveckling och uppköp av mer än 500 000 ton lågkoldioxidammoniak.
– Initialt fokuserade vi på en struktur med 52 procent ägarandel – sa Will. Han nämnde att det är möjligt att CF kan hamna under 50 procent i totalt ägande men ändå behålla röstandel och kontroll i projektet.
Källa: Hydrogen Insight