Tyska bilindustrin i kris: Tusentals jobb hotas när Schaeffler och andra underleverantörer drabbas 

Ny mekatronisk bakaxelstyrning. Schaefflers nya mekatroniska bakaxelstyrning debuterade nyligen i en elektrisk SUV från en internationellt ledande biltillverkare. Foto: Schaeffler ( kredit: Daniel Karmann)

Den tyska bilindustrin genomgår en kris som förvärras av stora varsel hos underleverantörer som Schaeffler. Många ser orsaken till problemen mer i politiken än i själva branschen. Situationen för tysk bilindustri har nu fått internationell spridning. New York Times beskrev Volkswagens nedskärningar som "ytterligare ett slag mot Tysklands redan stagnerande ekonomi", och Wall Street Journal varnar för ett "industriellt medeltid".

Underleverantören Schaefflers besked den 5 november om att varsla 2 800 anställda i Tyskland för att stärka sin konkurrenskraft har förstärkt bilden av en bransch på fall. Klimatpolitiken anses av många vara en central orsak.

Svag efterfrågan och hård konkurrens pressar bilbranschen

Efterfrågan minskar, kostnaderna ökar, och kinesiska tillverkare konkurrerar hårt. Schaeffler ansluter sig nu till andra stora bolag som Volkswagen, BMW och Mercedes-Benz, vilka alla har aviserat neddragningar och kapacitetsminskningar. Enligt en analys från EY har de tre tillverkarna tillsammans haft en vinst på 35,9 miljarder euro under första halvåret 2023 – en minskning med 18 % från föregående år.

Underleverantörer som Schaeffler, Continental och ZF Friedrichshafen drabbas även de av den minskande efterfrågan. Continental planerar att säga upp över 7 000 anställda, och ZF Friedrichshafen förväntar sig att dra ned 14 000 jobb till 2028. Bosch meddelar också att fler uppsägningar kan bli aktuella.

Schaeffler, med säte i Herzogenaurach, meddelar att neddragningarna särskilt kommer att drabba anläggningarna i Homburg och Schweinfurt. – Efterfrågan i många sektorer är fortsatt svag i Europa, vilket leder till överkapacitet på våra tyska och europeiska anläggningar – säger Sascha Zaps, styrelsemedlem i Schaeffler. – Därför är strukturella anpassningar nödvändiga för att optimera kostnaderna och stärka bolagets konkurrenskraft.

”Problemet är konkurrenskraften för hela platsen”

Hildegard Müller, ordförande för det tyska bilindustriförbundet VDA, menar att problemet inte är specifikt för bilindustrin, utan handlar om "konkurrenskraften för Tyskland som helhet". Hon pekar på höga energikostnader, skatte- och avgiftssystem samt byråkrati som stora utmaningar. Högre personalkostnader och bristen på kompetens förvärrar läget ytterligare.

Wall Street Journal och andra bedömare anser att tysk klimatpolitik är en av grundorsakerna till krisen. Tidningen skriver att ”övergången till förnybar energi, som dikteras av Berlin, innebär högre kostnader och mindre pålitlig elförsörjning för företagen”.

EU:s förbud mot förbränningsmotorer möter hårt motstånd

Lukas Köhler, vice gruppledare för FDP, anser att EU:s planerade förbud mot förbränningsmotorer behöver omprövas. Han menar att klimatmålen, som innebär att alla nya bilar från 2035 ska vara fossilfria, sätter bilindustrin under "massivt tryck". Köhler ser tekniska alternativ som E-bränslen som en bättre väg framåt.

Även bayerska CSU:s gruppledare Alexander Dobrindt varnar för de negativa effekterna av ett förbud och pekar på risken för att produktionen flyttar till Kina. – Om förbudet träder i kraft kommer förbränningsmotorn och välståndet att flytta till Kina – något som knappast är i vårt intresse – säger Dobrindt.

Källa: Merkur