Göteborgs Hamn hanterade fler containrar än någonsin under 2023. Under de tre första kvartalen 2024 hanterades 685 000 containrar (TEU), vilket är 1,2 procent fler än samma period förra året, då antalet var 677 000. Trots en viss nedgång under det tredje kvartalet, fortsätter hamnen att hålla en rekordtakt, med en ökning på 1 procent jämfört med 2023.
Hanteringen av lastade containrar ökade med 5 procent, men hanteringen av tomma containrar minskade kraftigt. Minskningen beror på en ökad balans mellan import och export.
Att flytta tomcontainrar mellan hamnar – så kallad tompositionering – är ett sätt för rederier att säkerställa åtkomst till containrar för lastning i hamnar där de behövs för tillfället. Generellt sett ökar behovet av tompositionering i hamnar där import och export är i obalans. Under rekordåret 2023 minskade containerimporten i Göteborgs Hamn med nästan 20% medan exporten fortsatte att öka, vilket gav en obalans. Nu ökar importen betydligt mer än exporten, vilket ger en återställande effekt.
– Att tompositioneringen nu minskar i Göteborgs Hamn är en konsekvens av ökad balans mellan import och export. Nu är vi på väg tillbaka till det nära 50-50-förhållande som är det normala här i Göteborg, men som är ganska unikt i jämförelse med andra hamnar både i Sverige och internationellt, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.
Antalet containrar som transporterades med järnväg ökade med 7 procent. Främst var det destinationer som Falköping och Nässjö som bidrog till tillväxten, men även nya tågpendlar till Sundsvall, Haparanda och Bastuträsk ökade. Exporten av skogsprodukter via Göteborgs Hamn har också ökat.
Roro-volymerna påverkades av den svaga Europakonjunkturen och minskade med 4 procent till 389 000 enheter. Samtidigt minskade importen av nya bilar med 2 procent, vilket hänger samman med en svag svensk fordonsmarknad. Exporten av bilar ökade dock.
Hanteringen av energiprodukter ökade med 17 procent jämfört med samma period förra året, efter att ha varit låg 2023 på grund av underhållsarbete och investeringar i biobränsleproduktion. Volymerna av torrbulk, inklusive pappersmassa, granulat och grus, ökade med 16 procent, medan antalet kryssningsanlöp minskade med 20 till 53, vilket berodde på planerade arbeten vid hamnens kryssningslägen.
Källa: Göteborgs hamn