Norrköping Airport tar nu ett betydande steg framåt inom drönarteknik i samarbete med Aero EDIH. Genom detta partnerskap har flygplatsen erhållit ett Simulation Package och ett Fieldtest Package för att möjliggöra en demonstrationsflygning på 16 mil till Visby över öppet vatten. Målet är att visa att drönare kan flyga långa sträckor på ett säkert och tillförlitligt sätt, vilket banar väg för nya möjligheter inom transportsektorn.
– Vi vill kunna bevisa att det är möjligt att använda drönare på längre sträckor och skapa en luftrumslösning som är upprepningsbar, säger Svante Swärd Rudström, affärsutvecklare på Norrköping Airport.
Med ambitionen att stå i framkant siktar flygplatsen på att erbjuda luftrummet som en tjänst för fler företag och aktörer som vill utföra långdistansdrönartester, vilket kommer att gynna både flygplatsen och kommunen genom ökad aktivitet och stärkt regional utveckling. Detta är särskilt relevant för utvecklingen av u-space, ett reglerat och säkert luftrum för drönare, vilket är en nyckel till framgång för framtidens transporter.
Aero EDIH är en förutsättning för att säkerställa att EASA kommer att godkänna demonstrationens säkerhetsstandarder. EASA, Europeiska unionens flygsäkerhetsbyrå, arbetar inom ett fyrastegsprogram för drönarintegration med målet att uppnå full integration mellan drönare och traditionell lufttrafik till år 2035. För närvarande utvärderas steg tre, där testflygningar under kontrollerade förhållanden spelar en avgörande roll för att säkerställa säkerhet och funktionalitet.
– Vårt huvudmål är att i framtiden kunna transportera både människor och gods, vilket kommer att kräva fortsatt utveckling och anpassning av luftrumslösningar och drönarteknik för att möta dessa behov, säger Svante.
Källa: Norrköping Airport