När SSAB ställer om till ljusbågsugnar måste hamnen i Oxelösund göra detsamma. De koleldade masugnarna är beroende av koltransporter som kommer med drygt 200 meter långa båtar från Australien. 50-60 sådana båtar anlöper hamnen varje år.
Ljusbågsugnarna kommer däremot kräva båtar med stålskrot i lasten. Hamnen kommer då att trafikeras med fler men mindre båtar, enligt Södermanlands Nyheter.
Tidningen har talat med hamnens vd, Staffan Thelander, som säger att Oxelösunds hamn nu planerar för en storsatsning. ”Kan vara den största som hänt i hamnen sedan 1950-talet”, enligt honom.
För att få plats med fler båtar måste antalet kajmeter utökas.
- 115 meter kaj till planerar vi för. Antalet fartygsanlöp ska dubblas, säger Staffan Thelander, till Södermanlands Tidning.
Man måste också muddra hamnbassängen från 8,5 meters djup till 11 meter, lägga om järnvägsräls och införskaffa nya maskiner för skrothanteringen. Enligt beräkningar kan satsningen kosta 700 miljoner kronor.
Enligt Staffan Thelander kommer inga skattemedel gå till detta utan det är en "ren kommersiell" affär, som hamnens kunder får betala.