Tyskland säger farväl till pappersscheman – Deutsche Bahn ersätter med digitala alternativ

Deutsche Bahn har länge kritiserats för sina förseningar. I oktober anlände nästan varannan fjärrtågspassagerare mer än 15 minuter för sent till sin destination. I juni 2024 var situationen ännu sämre. Foto: Deutsche Bahn

Deutsche Bahn, Tysklands största järnvägsbolag, planerar att avskaffa de traditionella pappersbaserade ankomstplanerna på landets järnvägsstationer från och med tidtabellsskiftet den 15 december. Bolaget menar att dessa scheman oftast är inaktuella och missvisande, främst på grund av de många omplaneringar som sker till följd av omfattande byggarbeten.

– Ankomstplanerna representerar ofta en föråldrad databas. Kunderna får mer pålitlig information via dynamiska medier som live-ankomsttavlor på stationerna, i appen eller på Deutsche Bahns hemsida, skriver företaget på sin hemsida.

Digitala lösningar ersätter föråldrade ankomstplaner

Kritiker hävdar dock att detta är ytterligare ett exempel på slumpmässighet i järnvägsresandet, då tidtabellernas tillförlitlighet länge varit ett problem för Deutsche Bahn.

Ett steg mot miljövänligare lösningar

Utöver bättre tillgång till aktuella uppgifter via digitala plattformar framhåller Deutsche Bahn att avskaffandet av pappersscheman är ett led i företagets miljöarbete. Genom att minska användningen av papper vill bolaget bidra till en hållbar utveckling. Dessutom frigörs utrymme i stationernas vitriner, vilket kan användas för ändringstavlor eller andra ändamål.

Samtidigt planerar Deutsche Bahn att minska antalet vitriner på perrongerna för att skapa mer plats för resenärer.

Kritik mot punktlighet – en långvarig utmaning

Kritiken kommer även från grannländerna, där Schweiziska SBB ibland vägrar att ta emot tyska tåg eftersom deras förseningar stör landets strikta och välfungerande tidtabeller.

Peter Füglistaler, direktör för Schweiziska förbundsmyndigheten för transport, förklarade att internationella tåg som integreras i Schweiziska tidtabeller innebär en hög risk för förseningar. Deutsche Bahn delar därmed en liknande problematik med den franska höghastighetsjärnvägen TGV.

Vad innebär förändringen för resenärerna?

Avskaffandet av pappersscheman gäller endast ankomsttavlorna. Vid tidtabellsskiftet före jul kommer en engångsinformation på stationerna att informera resenärerna om ändringen. Genom en QR-kod på dessa affischer hänvisas resenärer till live-ankomsttavlor online för att få aktuell information.

De gula avresetavlorna, som informerar om avgångstider och plattformar, kommer dock att finnas kvar tills vidare. Dessa anses fortfarande ge en grundläggande orientering för resenärer, även om det inte alltid är säkert att tågen avgår som planerat.

Ett steg framåt eller ytterligare ett problem?

Deutsche Bahns beslut att digitalisera och förenkla sin informationshantering är ett logiskt steg i en allt mer digitaliserad värld. Men det återstår att se om dessa förändringar kan kompensera för de underliggande problemen med punktlighet och tillförlitlighet som länge präglat den tyska järnvägstrafiken.

Källa: Merkur